محمد اسکندری - روابط عمومی - گرایش رسانه

که مازندران شهر ما یاد باد

که مازندران شهر ما یاد باد

public relations روابط عمومی

بایگانی


 قوانین و مقررات در روابط عمومی


استاد : قربانی 


تبلیغات شهری و کانون های آگهی های تبلیغاتی

 

1-دستورالعمل  اجرایی تبلیغات شهری در 13 ماده و 6 تبصره و 29 بند در تاریخ 11/2/79و اصلاحی آن 17/3/85

2- آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانونهای آگهی و تبلیغاتی

3- شرایط و مقررات ایجاد نمایندگی در شعب کانونهای آگعی و تبلیغاتی مصوب سال 79

4-دستورالعمل اجرایی نحوه صدور و انتشار برگه های تبلیغاتی یا آگهی نامه توسط کانونهای آگهی و تبلیغاتی مصوب سال 79 در 8 بند و یک تبصره

 

نکته: تبلیغات باید در ذهن و مغز مخاطب تاثیر بگذارد نه فقط بر چشم.

 

مراحل سه گانه تبلیغات محیطی

 

1-    خوب دیده شدن که لازمه آن طرح خوب و گرافیک است.

2-    انتقال پیام

3-    درک درست اندیشه نهفته در پیام

مزایای تبلیات محیطی

 

1-    تضمین دیده شدن    2- امکان ارجاع به تبلیغات یا منابع  دیگر

3-امکان دیده شدن بصورت مکرر   4- انتخاب بازار هدف

 

دستورالعمل اجرایی تبلیغات شهری در 13 ماده و 6 تبصره و29 بند

تبلیغات شهریا محیطی در دستورالعمل اجرایی در 3 ماده که عبارتند از:

1-    کلیه تابلوهای تبلیغاتی اعم از دیواری، پارچه ای، فلزی، رایانه ای، متحرک و منقوش بر وسایل نقلیه 2- که به منظور معرفی یا تبلیغ کالا ، خدمات و هر نوع فعالیتی که برای اطلاع رسانی و اعلان عمومی 3- در سطح شهرها، خیابانها، جاده های شهری و بین شهری، بزرگراهها، مترو، ایستگاههای اتوبوس و سایراماکن عمومی مورد استفاده و بهره برداری قرار می گیرند.

 

نکاتی که سازمانها و کانونهای آگهی و تبلیغات باید در تنظیم، تهیه و اجرای برنامه های تبلیغاتی خود رعایت کنند:

1-    تبلیغاتی که مروج فساد و عقاید خرافی یا مخالف ادیان رسمی کشور باشد، ممنوع است.

2-    در آگهی یک کالا نباید تلویحا" و تصریحا" کالا و خدمت مشابه دیگری نفی کنید.

3-    آگهی های تبلیغاتی نباید سبب رنجش افراد شود.

4-    تبلیغات کالا و خدمات در مراکز مذهبی، علمی و آموزشی ممنوع است.

5-    تبلیغات نباید موجب توهین ادیان رسمی کشور، آداب ، رسوم، قومیتها، لهجه و گویشهای مختلف شود.

6-تبلیغی که موجب تخریب محیط زیست، مراتع و منابع طبیعی شود ، ممنوع است.

7-تبلیغ نباید القاءکننده وحشت و خشونت باشد.

8-در جریان موارد تبلیغاتی باید کلیه قوانین مربوط به حمایت از حقوق مادی و معنوی مولفان، مصنفان و هنرمندان و آیین نامه های مربوطه رعایت شود. این نکته به خصوص در کشورهای دیگر بسیار مورد توجه قرار می گیرد.

9- ترویج زبان بیگانه، غلط نویسی و غلط گیری در تبلیغات مجاز نیست.

10- در صورت اقتضای موضوع اگهی برای استفاده از نقشه و پرچم جمهوری اسلامی در اگهی باید پرچم رسمی و نقشه کامل کشور آورده شود.

11- تبلیغ بر روی تاسیسات، دیوارها، ابنیه و ساختمانهای سفارتخانه ها و نمایندگان سیاسی دولتها ممنوع است.

 

 

وظایف و مسئولیت کانون های آگهی و تبلیغات: ماده 4،5 و 6

1-    کلیه کانون ها موظفند برای اجرای طرح های تبلیغاتی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز اجرای طرح دریافت کنند.

2-    مسئولیت محتوای طرح تبلیغاتی و اجرای آن در چهارچوب قوانین موجود با مدیرمسئول کانون می باشد.

3-    کانون های آگهی و تبلیغاتی موظفند نام کانون آگهی و تبلیغاتی و همچنین شماره پروانه خود را بر روی تابلو نصب کنند.

 

ماده 7 رسیدگی به تخلفات

 ماده 7 در 6 سطح می باشد که عبارتند از:

 

سطح 1 تا 4توسط  کمیته تبلیغات استانی

1-    اخطار کتبی   2- احضار و توبیخ    3- تعلیق فعالیت موسسه حداکثر تا 3 ماه

4-    برکناری مدیرمسئول   

 

سطح 5و 6 توسط کمیته مرکزی مستقر در تهران یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

 

5-    تعطیل موقت موسسه حداکثر تا شش ماه  6- لغوپروانه و تعطیل دائم

 

جرم عمومی: پرونده به دادگاههای عمومی ارجاع داده می شود. بیشتر در حوزه فرهنگ عمومی، بی بند وباری و رشوه می باشد.

 

مدیر مسئول در صورت برکناری تا دو سال نمی تواندمدیرمسئول شده و پروانه بگیرد. بعد از دو سال هم با نظر کمیسیون مرکزی می تواند بکار خود برگردد.

 

آیین نامه تاسیس و نظارت بر نحوه کانونهای آگهی و تبلیغاتی

در تاریخ 18/7/1358 وزارت ارشاد ملی با 21 ماده به تصویب رسید.

 

منظور از کانونهای اگهی و تبلیغاتی چیست؟

سازمانهایی هستند که کار آنها تهیه، تنظیم، مشاوره و اجرای برنالمه های تبلیغاتی و روابط عمومی و انجام دادن سایر خدمات برای معرفی و فروش کالا یا خدمات مربوط می باشد.

 

شرایط لازم برای کانونهای تبلیغاتی و آگهی

1-    تجهیزات مناسب و لازم        2- نیروی انسانی       3- محل یا مکان مناسب

4-    پروانه فعالیت       5- معرفی مدیر مسئول   

 

شرایط مدیرمسئول

1-    تابعیت ایرانی      2-اهلیت قانونی   3- نداشتن سوءشهرت  

4-دارابودن دیپلم کامل متوسطه و داشتن پنج سال سابقه کار موثر در امور تبلیغات با تایید کمیته سازمانهای تبلیغاتی یا مدرک تحصیلی معادل دانشنامه لیسانس در رشته های تبلیغات- روابط عمومی بازاریابی- علوم اجتماعی

5-    عدم اشتغال در وزارتخانه ها و موسسات دولتی

6-    عدم وابستگی به وسائل ارتباط جمعی یا آگهی دهندگان

 

کمیته سازمانهای تبلیغات

الف- کمیته مرکزی: 4 عضو که عبارتند از 1- معاون کمیته  2- یک عضو به انتخاب وزیر ارشاد

1-    مدیرکل تبلیغات وزارت ارشاد یا نماینده او   4- نماینده تام الاختیار اتحادیه سازمانهای تبلیغاتی

 

ب-کمیته استانی: 3 عضو که عبارتند از: 1- معاون استاندار یا نماینده او  2- مدیرکل ارشاد استان

2-    کارشناس مربوطه که از همان اداره کل ارشاد معرفی می شود.

 

آگهی نامه

عبارت از هر نوع فرآورده چاپی و محصولات تبلیغاتی اعم از برگه،کاتالوگ، بروشور، دفترچه راهنما، جزوه، لوح فشرده و محصولات مشابه که با هدف معرفی و تبلیغ کالا یا خدمات منتشر می شود.

 

دستورالعمل اجرایی نحوه صدور انتشار برگه های تبلیغاتی یا آگهی نامه

مهمترین نکات دستورالعمل که دربرگیرنده ویژگیهای شکلی و محتوایی آگهی نامه می باشد:

1-    انتشار آگهی نامه تنها از سوی کانونهای آگهی و تبلیغاتی دارای مجوز مجاز می باشند.

2-    به لحاظ متن و محتوا چاپ موارد مذکور نباید تداعی کننده نشریه دارای مجوز باشد.

3-    مطالب مندرج در آگهی نامه منحصرا" باید به آگهی های تبلیغاتی اختصاص یابد و چاپ هرگونه مطلب اعم از خبر، گزارش، مصاحبه در آگهی نامه که از منابع غیرموثق نقل شده، ممنوع می باشد.

پیامهای عام المنفعه اقتصادی اجتماعی بلامانع است.

4-    درج اگهی های احزاب و نهادهای سیاسی در آگهی نامه ممنوع است.

5-    در عنوان آگهی نامه باید نام کانون آگهی و تبلیغاتی نوشته شود و اضافه کردن هر عنوان دیگر مانند ویژه نامه، پیش شماره، فوق العاده و عناوین مشابه ممنوع است.

6-    در شناسنامه آگهی نامه نام کانون، شماره پروانه فعالیت، شماره تلفن و نام چاپخانه آن درج شود

 

مجموع قوانینی که در حوزه رایانه ها در ایران تدوین شده است عبارتند از:

1-    قانون جرایم رایانه ای 1388(و فهرست مصادیق محتوای مجرمانه)

2-    آیین نامه ساماندهی پایگاههای اینترنتیایران 1385

3-    قانون حمایت از حقوق پدید آورندگان نرم افزارهای رایانه ای 1379

4-    قانون تجارت الکترونیکی 1382

5-    آیین نامه ساماندهی و توسعه رسانه ها و فعالیتهای فرهنگی دیجیتال

 

قانون جرایم رایانه ای 1388 (و فهرست مصادیق مجرمانه)

 

در 3 بخش ، 13فصل و10 مبحث و 56 ماده

شامل مباحث : 1- جرایم   2-مسئولیت کیفر اشخاص و مجازاتها   3- آیین  دادرسی

 

محورها و عناوین جرایم

الف - جرایم علیه محرمانگی داده ها و سیستم های رایانه ای و مخابراتی: 1- دسترسی غیرمجاز            2- شنود غیرمجاز   3- جاسوسی رایانه ای

 

جاسوسی رایانه ای شامل چه مواردی می شود؟

 

1-    دسترسی به داده ها ، تحصیل ان و شنود محتوای سری در حال انتقال. حبس از 1 تا 3 سال یا جزای نقدی یا هر دو مجازات را خواهد داشت.

2-    در دسترس قرار دادن داده مذکور برای اشخاص فاقد صلاحیت ، حبس از 2 تا 10 سال.

3-    جاسوسی برای بیگانگان ، افشا یا در دسترس قراردادن داده ها برای دولت، شرکتها یا گروههای بیگانه، حبس از 5 تا 15 سال.

 

 

ب- جرایم علیه صحت و تمامیت داده ها و سیستمهای رایانه ای و مخابراتی:

1- جعل داده ها   2-تخریب و اخلال  در داده ها و سیستمها

 

ج- سرقت و کلاهبرداری مرتبط با رایانه

د- جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی

ه- هتک حیثیت و نشر اکاذیب 

 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی