محمد اسکندری - روابط عمومی - گرایش رسانه

که مازندران شهر ما یاد باد

که مازندران شهر ما یاد باد

public relations روابط عمومی

بایگانی

روابط عمومی گرایش رسانه : شبکه های اجتماعی

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۴۴ ب.ظ

شبکه های اجتماعی


استاد : نصراله زاده

 

 

شبکه اجتماعی در علوم اجتماعی به بررسی روابط بین انسانها، گروههای انسانی و سازمانها می پردازد.

لازم به ذکر است مبحث شبکه اجتماعی و شبکه اجتماعی مجازی بسیار نزدیک ولی متفاوت هستند و در حیطه جامعه شناسی و IT و بسیاری از علوم قابل بحث می باشند.

شبکه اجتماعی مجازی مثل هر شبکه اجتماعی از اجتماع و روابط انسانها در اجتماع تشکیل شده، تعداد روابط در یک شبکه یا اندازه شبکه در تعریف آن مهم نیست بلکه ممکن است نوع آن را تغییر دهد، کوچکترین اجتماع انسانی از 2 نفر تشکیل می شود.

اجتماع؟
در نظر بگرید 2 شخصی که بایکدیگر رابطه شغلی دارند هر کدام در همان زمان با شخص دیگری ارتباط عاطفی، خانوادگی، تجاری و ... دارند و در مرحله بعد باز هر کدام از این افراد که با 2 نفر اول ارتباط دارند با اشخاص دیگری ارتباطات دیگری دارند و این زنجیره ارتباطات مسلسل وار تکرار می شود، که به هر کدام از این ارتباطها یک گره گفته می شود و تعداد این گره ها اندازه یک شبکه اجتماعی را نمایش می دهد.حال اگر این افراد در یک محل مثل یک دهکده حضور فیزیکی داشته باشند این اجتماع کاملا ملموس خواهد بود.


ممکن است در یک جامعه انواع ارتباط یکطرفه وجود داشته باشد و افراد بدون تمایل به داشتن ارتباط در کنار یکدیگر به شکل ناخواسته در شبکه اجتماعی قرار بگیرند.

شاید برای شما جالب باشد که سعدی خیلی پیش از این در گلستان معروفش به شبکه اجتماعی و مهندسی اجتماعی به نثر فارسی اشاره کرده باشد:

رازی که نهان خواهی با کس در میان منه و گر چه دوست مخلص باشد،که مر آن دوست را نیز دوستان مخلص باشد، همچنین مسلسل.

از کنار هم قرار دادن کلمات شبکه و اجتماع نمی توان به معنی کاملی برای شبکه های اجتماعی رسید ولی برداشت کلی از آن در ذهن نقش خواهد بست، واقعیت این است که شبکه اجتماعی از ابتدای بشریت وجود داشته ولی نوع مجازی آن که در ابتدای قرن 21 نمایان شده نمونه ای است که با ظهور اینترنت، اصطلاح معروف دهکده جهانی را ترجمه کرده.شبکه های اجتماعی مجازی هم مثل سایر اجتماعات می توانند دسته بندی های مختلفی داشته باشند از جمله خصوصی، عمومی، تفریحی، تخصصی، ...

 

شبکه اجتماعی مجازی چیست؟

شبکه اجتماعی مجازی زنجیره ای از ارتباطات و گره های شبکه اجتماعی یا حضور غیر فیزیکی افراد در یک محل مجازی است.

در شبکه اجتماعی مجازی ارتباط افراد و سازمانها یا گروهها رو در رو و بدون واسطه نیست بلکه به ابزاری به نام اینترنت بستگی دارد. اینروزها وقتی صحبت از شبکه اجتماعی در اینترنت می شود در واقع در حال صحبت از نوع مجازی و غیر قابل لمس شبکه ای از ارتباطات انسانی هستیم . همزمان با ظهور شبکه های اجتماعی مجازی اصطلاحات جدیدی مثل رسانه اجتماعی و مهندسی اجتماعی نیز به گوش می خورند .

رسانه اجتماعی یا رسانه شبکه اجتماعی چیست؟ Social Media

رسانه اجتماعی بدون وجود اینترنت و شبکه اجتماعی مجازی بی معنا خواهد شد و در واقع رسانه اجتماعی (سوشیال مدیا) ابزارهای نرم افزاری تحت وبی را می گویند که به کاربران اجازه به اشتراک گذاری، ایجاد یا استفاده از محتوای تولید شده را می دهد و در واقع رسانه اجتماعی بستر یا باعث تشکیل یک شبکه اجتماعی می شوند یا ابزاری است که در یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک گذاری محتوا استفاده می شود.

تعریف رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی

 امروزه رسانه های اجتماعی به یک مهارت جدید و مهم برای همه و حتی برای  کسانی که حتی درک  بسیار بالایی از فناوری ندارند، تبدیل شده است. در سال های اخیر دسترسی میلیون ها کاربر در سراسر جهان به رسانه های  و شبکه های اجتماعی باعث شده است تا این رسانه ها درکانون توجه جوامع مدرن  و افراد زیادی قرارگیرند  و از محبویت قابل توجهی به خصوص در میان نسل جوان برخوردار شوند. شناخت صیحیح از این رسانها باعث می شود تا کاربران بیش از پیش بتوانند از این ابزارها استفاده مفید و موثر داشته باشند.

 

 

انواع رسانه های اجتماعی :Social Media  

 

رسانه های اجتماعی در اشکال و عنواین مختلف وجود دارند اما هدف اصلی همه آنه ارتباط وا تبادل اطلاعات افراد با یکدیگر است.

 

شبکه های اجتماعی

 

 Facebook, Twitter, MySpace, LinkedIn, Ning) Socail networking Sites)            فیس بوک ، توییتر ، مای اسپیس ، نینگ

 

در این شبکه ها کاربران اجازه دارند تا لیستی از دوستان خود داشته باشند واجاز اضافه کردن یا کم کردن آنهاراداشته باشند. ارسال پیام و به اشتراک گذاری محتوا  واعلام موافق یا مخالف بودن با محتوا از طریق زدن علامت لایک از دیگر امکانات این شبکه ها می باشد. این شبکه ها بالاترین میزان رشد را نسبت به سایر رسانه های اجتماعی دارد.

بلاگ ها:  Wordpress, TypePad, Blogger)Blogs)  

عامل وسیستمی که به کمک آن می توان وبلاگ ایجاد کرد، معروف ترین بلاگهای آزاد برای  علاقه مندان  به وبلاگ نویسی عبارت است از: ورود پرس، تایپ پد و بلاگر، البته این موضوع در ایران فرق می کند و مهمترین بلاگها،بلاگ فا و پرشین بلاگ می باشند.

 ویکی ها:  Wikipedia) Wikis

ویکی اشاره به محتوای ایجاد شده توسط کاربران مختلف ، اما در زمان های مختلف و از مکان های مختلف.

 

اخبار اجتماعی:Digg,PopURLs) Socail Meia

 

رسانه ای که در آن کاربران به اخبار رای می دهدند.

 

 اندازه گیری اجتماعی:  Technorati, BlogPulse ) Social Measuring

در این رسانه کیفیت مطالب ارسال شده بررسی میگردد از قبیل بلاگ پلاس

 علامت گذاری اجتماعی : Del.ici.ous, Diigo) Socail Bookmarking 

به کمک این رسانه سایت هاو سرچها و مواردی از این قبیل سازمان دهی و در جای ویژه ای ذخیره می شوند و با ایجاد نشانه به راحتی قابل دسترس است.

 اشتراک گذاری ویدئو: Youtube, Imemories )Video Sharing 

در این رسانه امکان ارسال ویدئو یا ارائه نظر به صورت کتبی یا به صورت یک ویدئو دیگر وجود دارد. معروف ترین این رسانه یوتیوپ و ویمو می باشد.

اشتراک عکس: Flickr, Photobucket( Photosharing 

 به کمک این رسانه عکسها در وبلاگ ها یا سایت قرار می گیرند و آلبومهای زیادی تشکیل می گردد که در آنها حفظ حریم خصوصی افراد لحاظ شده است

انواع بسیار زیاد دیگری از این شبکه ها وجود دارد که هم به دلیل اهمیت کمتر آنها و مشهور نبودن آنها درایران به آن اشاره نمی کنم.

تعریف شبکه های اجتماعی و انواع آن:

 همان طور که در بالا اشاره شد یکی از مهمترین رسانه های اجتماعی، شبکه اجتماعی ست که اخیرا بحث ارتباط آن با آموزش بسیار مورد توجه متخصصین و کارشناسان یادگیری الکترونیکی قرار گرفته است.

شبکه های اجتماعی به مثابه راههای مختلفی می مانند که مردم  درزمان عبور از آن می توانند در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کنند، و اطلاعات عمومی یا خصوصی خود را در قالب های مختلف اعم از عکس، ویدئو، واژه ها، دست نوشته، ... با فرد خاص یا گروه خاصی به نمایش  و اشتراک بگذارند. هدف شبکه های اجتماعی کمک به بهبود و تسهیل روابط ، همکاری، و تعامل بین افراد، سازمان ها و موسسات در موضوعات گوناگون از قبیل تجارت، پزشکی، مباحث آموزشی و... در راستای تغییر مثبت می باشد.

 

به بیانی ساده تر شبکه های اجتماعی ابزارمتنوعی است که همه به صورت آزاد و مجانی به آن دسترسی دارند. یک فرد می تواند  مطالب مورد نظر یا یک سری اطلاعات خاص رادر یک ثانیه با صدها و حتی هزاران نفر در سراسر جهان به اشتراک بگذارد. این پدیده به اشتراک گذاری اطلاعات بسیار قابل توجه است چراکه در گذشته اگر کسی قصد انتشار مطلبی را برای عموم مردم یا یک گروه بزرگ از مخاطبان داشت باید با پرداخت هزینه فراوان و وجود مشکلات بسیار زیاد از روزنامه ها ، تلوزیون و رادیو کمک کی گرفت. در حال حاضر ، با ظهورشبکه های اجتماعی ، همان اطلاعات را می توان در ظرف چند ثانیه و بدون هیچ هزینه و مشکلی منتشر کرد.

 

خصوصیات و عملکرد شبکه های اجتماعی  : ارائه خدمات مانند چت ، وبلاگ نویسی ، ایمیل ، پیام های فوری ، ویدئو ، اشتراک گذاری فایل ، به اشتراک گذاری عکس و غیره

 

 ساخت یک پایگاه داده از کاربران  که باعث می شودتا کاربران دوستان خود رابیابند در عین حال اجتماعات مختلفی 

هم شکل می گیرند.

 

آزاد و بدون هزینه هستند.

 به اشتراک گذاری علاقه مندی ها(دیدگاه های سیاسی و یا فعالیت های تجاری ، مذهبی ، ملیت و یا مبتنی بر هویت و غیره                 

 ترکیب سازیهای جدید برای گرفتن اطلاعات و ارتباطات ، از قبیل اتصال به تلفن همراه

 اضافه کردن ویژگی های جدید را بر اساس نظرات کاربران

اجازه دادن به کاربران برای دسترسی دارند و تنظیم  قوانین و حفظ حریم خصوصی

ایجاد جوامع و گروههای مختلف

 فراهم کردن زمینه ای برای ملاقات با افراد غریبه یا کسانیکه به زمینه های مختلف مورد نظر افراد نزدیک هستند.

1)شبکه های اجتماعی را تعریف کنید؟

ساختار اجتماعی می‌باشد که از گروه هایی تشکیل می‌شود که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگیبه هم متصل هستند.

2) از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای چه کارهایی استفاده می شود؟

1)شناسایی مسائل و تعیین راه حل آنها  ،       2) برقراری روابط اجتماعی ،       3) اداره امور تشکیلاتی ،                        4) برای تشخیص موقعیت اجتماعی هر یک از بازیگران          5) سیاستگذاری و رهنمون سازی افراد

3) بارنز چه خدمتی را در باره آنالیز شبکه های اجتماعی انجام داد؟

برای نخستین بار از اصطلاح قتعده مند برای مشخص کردن الگوهایی از رشته ها استفاده کردکه مفاهیم را مشخص می کنند و بصورت رایج توسط عموم و دانشمندان علوم اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد

4) کارکردآنالیز شبکه های اجتماعی را  تعریف کنید؟

1) از طریق احکام نظری و روش تحقیق  ، 2) تحلیل برای چگونگی ساختار رشته ها ، 3) بررسی وسعت تاثیرگذاری ساختار رشته ها.

5) شکل  یک شبکه  اجتماعی چه کاری را انجام می دهد بنویسید ؟

 به  تعیین میزان سودمندی شبکه به افراد آن شبکه کمک می‌کند.

6)فرق بین شبکه‌های اجتماعی محکم وضعیف چیست؟

شبکه محکم دارای رشته های طویل و شبکه بسته هستند و کمتر مفیدند مثل گروه دوستان که تنها با هم در ارتباطندو اطلاعات و دست آوردهای یکسانی را به اشتراک می گذارند ------- شبکه های باز : با اتصالات اجتماعی و رشته های ضعیف شانس بیشتری برای دسترسی به ایده ها و دستاودها جدید دارد مثل گروهی از افرادکه با بخش های اجتماعی گوناگون ارتباط دارند

7) پر کردن سوراخ های ساختاری چیست؟

افراد به طور مشابه می‌توانند در تاثیر گذاری وایفای نقش به عنوان واسطه در برقراری ارتباط بین دو شبکه به هم متصل نیستند را تمرین کنند که این کارپر کردن سوراخ های ساختاری می‌باشد.

8) اشکال آنالیزشبکه های اجتماعی چیست؟

 آنالیز شبکه‌های اجتماعی چشم انداز متناوبی را ایجاد می‌کند که در آن خواص افراد و نسبت به ارتباطات و رشته های میان آنها در شبکه از اهمیت کمتری برخوردار است.

9) ویژگیهای شبکه های اجتماعی چیست؟یا خصائص بنیانی اجتماع را بنویسید.

1) رودر رو بودن ، 2) محدودیت تعداد ، 3) توجه به روابط عاطفی نه عقلانی

10)  نظریه ونچرلی به چه چیزی اشاره دارد؟

او به شبکه ها وسازمانهای رسمی که به سازمان بخشیدن به روابط و مقررات ارتباطی در فضای مجازی  اشتغال دارند می پردازد

11) شبکه اجتماعی مای ناسا چه کاربردی دارد؟

یک نمونه از شبکه های اجتماعی است که یک محیط  مجازی می سازد که درآن کاربرانی می توانند  تمام موضوعات  مورد نظر خود را درآن جمع آوری کنند و وبلاک درست کنند.

12) کاربرد گوگل گرداننده اورکات چیست؟

از این طریق به ا طلاعات شخصی علایق ونظرات خصوصی افراد دست پیدا نمی کنند.

13) اقسام شبکه های اجتماعی را نام ببرید؟

1)  از جهت ساختاری ، 2) جنسیت کاربر  3) حرفه و تخصص اعضا

14) از جهت ساختاری شبکه های اجتماعی به چند دسته تقسیم می شوند؟

1) میکرو بلاک  2) موبلاک  3) پرتال وبگاه  4) فرم وب  5) انجمن محلی

15) از نظر جنسیت کاربر شبکه اجتماعی به چند دسته تقسم می‌شوند؟

دو دسته : 1) شبکه های اجتماعی عمومی ، 2) شبکه های اجتماعی اختصاصی تذکر: فضای مجازی بسته به ساختهای اجتماعی شکل می دهد

16)کارکرد وب سایت را تعریف کنید؟

  قابلیت شبکه سازی مجازی  --  امکان استفاده از فرصت های مختلف در فضای اینترنت اعم از جستجو خواندن و...

17) دو نقش اساسی شبکه های اجتماعی مجازی چیستَ؟

1) فرهنگ توده را نشر می  دهد ، 2) منبع تغذیه نخبگان با هدف نوآوری و ابداع می باشد.

18) قدرت نرم شامل چه چیزی می باشد وهدفش چیست؟

 قدرت نرم شامل مباحث عقلانی و ارزش عمومی است وهدفش تاثیر بر افکار عمومی می باشد.

19) هدف رسانه چیست؟

هدف رسانه آن است که بتواند با افکارعمومی حرکت کند و خود را سازگار با آن نشان دهد.

20) چه حکومتی در آستانه انقلاب  وخیزش اجتماعی می روند؟

حکومتهایی که توانایی آینده نگری و ارائه هویت فرهنگی مناسب در عرضه جهانی را نداشته باشند.

21)

22) شبکه های اجتماعی نامتقارن چیست؟

تمام قابلیت یک شبکه اجتماعی را ارائه نمی دهد ولی ساختار آن منطبق با شبکه اجتماعی می‌باشد.

23) هدف شبکه اجتماعی چیست؟

با فراهم آوردن امکان ارتباط بین سرماه های فراری وتشکیل سرمایه های اجتماعی به رشد علم کمک می‌کند.

24) در دنیای ارتباطات علمی شبکه اجتماعی چیست؟

می توان از بسترهای موثر در تولید علم اشتراک عقاید و رشد فردی واجتماعی دانست.

25) گسترش فناوری های نوین ارتباطی منجر به چند وضعیت جدید شده است؟

به دو دسته : 1) از لحاظ زمانی  2) مکانی

26) ویژگی بارز جهانی شدن

وحدت در کثرت و کثرت در وحدت (یک تمدن تمدن بسیار )

27) یکی از کارکرد های اساسی رسانه ها را بنویسید

اطلاع رسانی از تحولات و وقایعی است که در محیط اجتماعی واقع می شوند

28) سه ویژگی مهم وسایل ارتباط جمعی را بنویسید

فرامکانی  -- فرا زمانی ---سرعت فوق العاده

29) اطلاع رسانی را تعریف کنید

علم مناسب سازی (گردآوری ،ذخیره،پردازش اطلاعات)و دسترس پذیر ساختن اطلاعات است

30) کارکرد اطلاع رسانی رسانه ها در جامعه از نظر مک کوئیل

1)تإمین اطلاعات درباره رویدادها و شرایط موجود در جامعه و جهان

2)اشاره به روابط قدرت     3) تسهیل نوآوری ، سازگاری و پیشرفت

31) تعریف سرمایه اجتماعی

سرمایه ناملموسی است که مانند چسب و ملاطی است برای تشکیل یک جامعه و افراد جامعه را بهم متصل می کند

32) یک شبکه اجتماعی نیاز به چه سرمایه هایی دارد

فیزیکی (مالی و اقتصادی)    -- انسانی و مهارت های فنی   --- سرمایه های اجتماعی

33) کارکردهای سرمایه اجتماعی را بنویسید

  ناملموس    --  باعث تسهیل روابط سرمایه های فیزیکی و انسانی می شود  --- باعث افزایش بهره وری و استحکام جامعه می شود.

34) سرمایه های اجتماعی در ایران بترتیب اهمیت از چه عواملی تاثیر می پذیرد

تعهد دینی- تحصیلات مشارکت رسمی یکی از اعضا خانواده سن جنس دین باوری

35)مشارکت را تعریف کنید

دخالت افراد جامعه به منظور افزایش سازگاری اجتماع و تقویت امنیت اجتماعی که زمینه ساز توسعه پایدار اجتماع می شود  قلمداد می کنیم (کاظمی پور)

36)تعریف کنش ارتباطی از نظر دور کیم و دو معیار برای عینی بودن کنش اجتماعی از نظر او

کنش اجتماعی شامل چگونگی عمل ،تفکر و احساس است که خارج از فرد می باشند و دارای قوه اجبار و الزام هستند که به برکت ان خود را بر فرد تحمیل می کنند

1-بیرونی بودن حالات عمل، فکر و احساس در رابطه با اشخاص

2- جبرو فشاری که اشخاص تحمل می کنند

37) ویژگی های اینترنت یا تکنولوژی های نوین ارتباطی

تعاملی بودن تمرکززدایی انعطاف پذیری نا همزمانی

38) چند نقش وسایل ارتباط جمعی در عرصه سیاسی

بسیج عمومی جهت دهی افکارجمعی کمک به شیوه های حکومت داری نظارت بر عملکرد آرمانهای دولتی تقویت نهادهای مدنی تحریک احساسات ملی انعکاس فعالیت ها درنوردیدن مرزهای جغرافیایی-ایجاد سرمایه های اجتماعی بعنوان قدرت نرم برای تبلیغ حکومتی درون فردی و برون فردی در گسترش فرهنگ دموکراسی و توسعه سیاسی پلورالیسم سیاسی

39) تعریف سنت

 سنت عملی مبتنی بر تکرار است که ریشه در فرهنگ و باورهای آئینی یک ملت و یک قوم دارد

40) تعریف شبکه اجتماعی سنتی

هسته خایی از افراد است که حول محور فرد یا افرادی که حامل سنت الهی هستند گردهم آمدندتا با بسیج جامعه پیرامونی خویش اهداف مبتنی بر اعتقادات آیینی خود را در بستر جامعه محقق سازندو جامعه را بسوی تبعیت از اسوه حسنه سوق دهند

41 ) نخستین شبکه های اجتماعی مجازی

سیکس دگری (  six degree  ) که به کاربرانش اجازه می داد پروفایل بسازند و لیستی از دوستانشان ایجاد کنند در سال 1997 شروع و سه سال بعد تعطیل شد بعد از آن اشین اونیو و بلک پلنت که همه اینها با هدف دوست یابی و سرگرمی راه اندزی شد

لایوژورنال و رایز ازجمله اولین شبکه های اجتماعی با اهداف حرفه ای بودند

42) اصطلاح وب 1

اشاره به اینترنت در قرن گذشته داردکه کاربران نقش کمرنگی در دنیای مجازی داشتند و استفاده از وب سایت های اینترنتی اغلب فرایند یک سویه از جانب رسانه به مخاطب بود

43) اصطلاح وب 2

در این وب پایگاههای تعاملی اهمیت بیشتری پیدا کردند و نقش کاربران برجسته تر شد

44) انواع شبکه اجتماعی (چند شبکه اجتماعی عمومی و تخصصی با نوع کاربرد آنرا بنویسید )

الف : عمومی > کاربران با انگیزه و اهداف مختلف حضور دارند و تعداد کاربران  آن زیاد است در این نوع شبکه هر نوع کاربری وجود دارد و اغلب دوستان و آشنایان آنلاین را می توان در آن یافت مانند : مای اسپیس ، اورکات ،فیس بوک

ب : تخصصی >  حول موضوع مشخص و خاص شکل می گیرند و تعداد کاربرانشان کم است مانند: لست اف ام گودریدز - فلیکر

45) دلایل استقبال از شبکه های اجتماعی

1. کاربران اینترنتی می توانند براحتی اغلب نیازهای آنلاین خود را پاسخ گویند

2. کاربران می توانند پروفایل شخصی برای خود بسازند که شامل عکس  و متن و مشخصات و..

3. هر کاربر لیستی از دوستان تهیه و این پروفایل ها به هم متصل می شوند

4. افرادی که در این شبکه وجود دارند را میتوانند به گروه دوستان خود اضافه کنند (با جستجو در پروفایل)

5. اغلب امکاناتی که کاربران پیش از این از طریق مراجعه به چندین وب سایت کسب میکردند یکجا دریافت می کنند

46)شبکه های اجتماعی  مورد استقبال ایرانیان

اورکات  (فیلترشد)         -->   کلوب ( ایرانی )   --> فیس بوک (فیلتر شد)

47) تفاوت شبکه اجتماعی با رسانه اجتماعی

1. رسانه مسئول پخش پیام به توده هاست در حالی که شبکه مسئول تعامل با مردم بصورت جداگانه هستند تویتر ، فیس بوک ،گوگل پلاست قابلیت و ویژگی شبکه و رسانه اجتماعی را باهم دارند مثلا تویتر یک شبکه اجتماعی است  ولی شبکه اجتماعی تویتر نیست  زیرا تویتر تمام قابلیت های شبکه های اجتماعی را ارائه نمی دهد اما ساختار آن منطبق بر استراتژی شبکه های اجتماعی است

2. پاسخ لحظه ای: رسانه اجتماعی کار طاقت فرسا و وقت گیر است- رسانه اجتماعی قطعا دوی ماراتن است نه دو سرعت  در حالی که شبکه های اجتماعی ارتباط مستقیم بین ما و انتخاب شونده ها می باشد در این شبکه ها مکالمات غنی تر ،هدفمندتر و بیشتر شخصی است و شبکه ما تصاعدی افزایش می یابد

48) کارکردهای سرمایه اجتماعی را بنویسید

  ناملموس    --  باعث تسهیل روابط سرمایه های فیزیکی و انسانی می شود  --- باعث افزایش بهره وری و استحکام جامعه می شود.

49) تعریف جهانی شدن

نلسون: جهانی شدن عبارت ازروندگسترده بین المللی شدن ارتباطات و سازمانهای اقتصادی و تجاری است و درحوزه اقتصاد آنرا می توان در موافقت نامه های تجاری بین المللی و افزایش گسترده میزان تجارت بین المللی و رشد وابستگی متقابل بررسی کرد

رابرت کوکس :جهانی شدن دارای ویژگی های : بین المللی شدن تولید- تقسیم کار جدید بین المللی حرکت مهاجرت از جنوب به شمال و محیط رقابتی جدید که در جریان جهانی شدن پیدا می شود

بارتسلون : جهانی شدن را انتقال ،دگرگونی و استعلا  تعریف کرد

ویلیامز : جهانی شدن به فرایندی اطلاق می شود که از طریق آن حوادث ، تصمیمات و فعالیت های یک بخش از جهان می تواند نتایج مهمی برای افراد و جوامع در بخش های بسیار دور کره زمین داشته باشد

مفهومی: به یکپارچگی جهان و تراکم آگاهی نسبت به جهان بعنوان یک کل دلالت دارد

آنتونی  گیدنز: جهانی شدن را پدیده ای اقتصادی می داند که بر اساس آن ارتباطاتی در سطح جهان بوجود می آید و یا می توان گفت که اقتصاد جهانی متولد شده است و یا در حال به دنیا آمدن است که در آن اقتصادهای ملی مجزا و همچنین راهبردهای مدیریت اقتصادی داخلی روز به روز اعتبار خود را بیشتر از دست می دهند

50)کاربرد شبکه اجتماعی مای ناسا

یک محیط مجازی می سازد که در آن کاربران می توانند تمام موضوعات مورد نظر خودرا جمع آوری کنند و کاربران می توانند برای خود وبلاگ بسازند و از وبلاگ دیگران دیدن کنند

51)دلایل محبوبیت شبکه های اجتماعی برای جوانان

پیدا کردن دوستان جدید قراردادن دوستان قدیمی در جریان تغییرات زندگی خود مکانهایی برای تبادل نظر هستند که در آنها جوانان عقاید و نظرات خود را به اشتراک می کذارند

52) فیس بوک

کاربرانش مسن تر از سایر شبکه ها هستند پرجمعیت ترین شبکه اجتماعی است متاهل60درصد و سفید پوست 80 و بازنشسته 6در صد  - میانگین درآمد کاربران 61هزار دلار در رده دوم قرار دارند هر نف به طور میانگین با 121 نفر در ارتباط است علاقه مشترک وجود ندارد وحوزه علایق متنوع است و کاربرانش نسبت به آن وفادارند- 35تا49 ساله ها بیشترین کاربرانش هستند بعد از آن 18 تا 34 ساله ها

53)مای اسپیس

کاربرانش جوانند بیشتر به سرگرمی علاقمندند مخصوصا سرگرم ساختن دوستان شوخی بازی های ویدئویی- کمترین مقدار درآمدی نسبت به سایت های دیگر 44 هزار دلار

سیاه پوست 9 درصد دارای ریشه اسژانیولی 7 و مجرد 60 و دانش آموز 23 درصد

 

54) توییتر

با 16 در صد بیشترین شاغلان پاره وقت را دارد میانگین درآمد 58 هزار دلار کاربرانش بطور خاص به اخبار رستوران ورزش سیاست مذهب علاقمندند+فرهنگ مردم پسند ومحصولات آن مثل موسیقی و تلویزیون علاقمندند-هر تویتری پیام 32 نفر را می خواند کاربرانش چندان بهش وفادار نیستند بیشتر در گروه میکرو بلاگها دسته بندی می شود از آنجائیکه تنها امکان نوشتن و خواندن را به کاربران می دهد و برخی جذابیت بصری را ندارد کاربران اهل مطالعه را بیشتر جذب خود کرده است

55) لینکدین

بیشترین میانگین درآمدی با 89هزاردلار چون شبکه تجاری است اعضای آن برای تجارت و اهداف کاری عضوند آنها برای تماس با شبکه های تجاری جستجو شغل استخدام کردن و توسعه تجاری عضو ند- به اخبار اطلاعات مشاغل  ورزش و سیاست علاقمندند-کاربرانش نسبت به سایر شبکه ها صاحبان ابزارهای الکترونیکی اند آنها بطور خاص به دوربین دیجیتالی   دی وی آرها  و تلویزیون  اچ وی علاقمندند + قما و سریالهای آبکی

56) اشتراک ها و تفاوتهای شبکه اجتماعی

  تفاوتهای شبکه اجتماعی در اهداف اولیه شان و امکانات متفاوتی که در اختیار کاربران می گذارند باعث شده افرادی با ویژگی های متفاوت به عضویت آنها در آیند

بیشترین اشتراگ بین کاربران توییتر و فیس بوک 91 درصد پس از آن لینکدین و فیس بوک

کمترین مقدار مای اسپیس و لینکدین 6 درصد

57) سه دلیل برای عضو نشدن در شبکه های اجتماعی

نداشتن وقت برای انجام این کار- نداشتن احساس امنیت از عضویت در این سایت برخی فعالیت در این سایت را احمقانه می دانند

 

رسانه ها ی سنتی مثل رادیو  به تقویت عوام گرایی کمک کرده اند ولی رسانه های جدیدفرهنگ دموکراتیک را گسترش می دهند. تمرکز زدایی از طریق گسترش تعامل آگاهانه شهروندان با هم و با سازمانهای دولتی و مردم نهاد ازجمله پیامدهای رسانه های جدید است  در عصر حاضر وبا گسترش امکانات جدید رسانه ها ، سیاستمداران مجبورند صادق باشند

 

 

شبکه های اجتماعی :استاد نصیری قیداری

ارتباطات:یعنی قدرت یعنی اقتصاد

مدیریت ارتباطات در تاریخ چگونه است:اکثرایکسویه ومتمرکزاست وابزارهای ارتباطی در اختیار قدرت است واز طریق این ابزارها مردم را کنترل میکنند.مثل جارکشیدن.مجالس

روزنامه‌ها، تلوزیون، اینترنت، جارکشیدن: نوعی کنترل افکار عمومی توام با ترس است. ذهن آدمهارا محدود ونا کارامد میکند. مجالس: سخنرانیها دراجتماعات است. روزنامه ها: یکسویه هستند ومعمولا دراختیارقدرت یا انحصاری هستند وارتباط یکسویه است. تلویزیون:همانند روزنامه میباشد، اما اینترنت دوسویه است وهمه با هم در ارتباط هستند. قدرت و کنترل متحول میشود. پس در اینترنت تحول قدرت، اقتصاد وانتقال بسیار به چشم میخورد.

قدرت:قدرت تحول ایجاد میکند بنابراین هرچقدر قدرت کنترل شود تحولات کمتراست وهرچقدر قدرت توزیع شود ارتباطات گسترش می یابد وتوسعه اجتماعی ساده میشود.

شبکه های رسانه ای به چند گروه تقسیم می شوند:1-کامیونتی های محتوایی 2-تالارهای گفتگو3-وبلاگها 4-ویکی ها 5-پادکست ها 6-میکرووبلاگ ها 7-شبکه های اجتماعی .

چند عنصر از نظرساختار وویژگی در شبکه های اجتماعی وجود دارد:1-چندسویه بودن2-نمایش تولید محتوا(پیام)3-به اشتراک گذاری اطلاعات 4-مشارکت درپیام دیگران5-تشکیل کلوپهای پیام 6-تشکیل کلوپهای تصویر7-به رای گذاشتن پیام.علاوه بر اینها 3عنصر دیگرساختاری یعنی تولید،مبادله،تعامل هم وجود دارد که در وب هم وجوددارد.

یکی از ویژگیهای جهان امروز چیست:دو فضایی شدن 1-جهان فیزیکی2-جهان مجازی.

نکته مهم:دو فضایی شدن جهان به زمان،کار،انرژی ومحیط زندگی ،حکومت ها،شهرها مرتبط است.

پادکست:یک فضایی است که امکان پخش صوت را به ما می دهد.چیزی شبیه تلویزیون ویا فرمت صدا وشاید یک نوع مغناطیس است که با فرمت صدا است.به عبارت دیگر پادکست را پاد پخش نیز می گویند یاانتشار پاد پخش مجموعه ای از پرونده های صوتی دیجیتال است،به پادکست رادیو اینترنتی نیز گفته می شود.

ادکست چیست:صوت وتصویر است هم می توان دریافت کردوهم می توان بارگذاری کرد(ویدیو پادکست).

RSS چیست:تشکیل ارتباطات بسیار ساده است(متنی)فایلی با فرمت (XML)که وظیفه آن قابل دستیابی کردن اطلاعات وصرفه جویی است.

پرتال (PORTAL)چیست:وب یاوبلاگ یا وبگاه گفته می شود که اطلاعات را در یک فایل جمع آوری می شود ودر واقع هر نوع اطلاعات را در صفحه خودش به نمایش می گذارد.

انواع پرتال را بنویسید: پرتال شخصی ،دولتی ،شرکتی یا سازمانی.

تفاوت وب 1و2در چیست:در وب یک ارتباط یکسویه است ولی در وب دو ارتباط دوسویه است.

ویژگی نسل سوم وب هاچیست:1-امکان تکمیل وتوسعه فرمهای آنلاین از طریق اینترنت.2-امکان ایجاد صفحات شخصی منحصر به فرد برای هر یک از کاربران .3-امکان استفاده از صفحات اینترنتی یا برقراری ارتباط میان کاربران همچون شبکه های اجتماعی یا انجمن های گفتگو.4-امکان به اشترک گذاشتن سریع یاانتشار همگانی 5-امکان مرور واطلاع یا بسرعت وبدون مراجعه مکرراز مطالب جدید 6-جستجوی اطلاعات ودستیابی به آنها با سرعت وسهولت بالا.

مفهوم وب 3دراینترنت چیست:عبارت است از برقراری ارتباط میان اطلاعات بوسیله اطلاعات.

برای سنجش وب سایتها چند جنبه مطالعاتی وجوددارد:چهار جنبه 1-تحلیل محتوای وب سایت یعنی مطالبی که هست چقدر شفاف است.2-تحلیل ساختارپیوندهای آن.3-تحلیل استفاده از وب..روش جستجوومروروبررسی.4-تحلیل فناوری وب.وب کوال:ابزار وسیله سنجش کیفیت خدمات اطلاع رسانی وب گاه های سازمانی است.

شاخص های استاندارد وب گاه درایران کدامند:اولین شاخص هدف گذاری شامل 1-تهیه سند راهبردی 2-تهیه شیوه نامه یااستای بوک مدیریت 3-تهیه شناسنامه وب گاه 4-وضعیت دامنه .دومین زیر شاخص زیر شاخصهای گرافیکی شامل :خلاقیت ونوآوری در طراحی هماهنگی میان اجزا’زیبایی شناسی برقراری پیوند با خبر گذاریها.زیر شاخص محتوایی شامل :به روز رسانی اطلاعات ،عدم وجود صفحات خالی وفاقد اطلاعات ،درج اطلاعات تماس،راه اندازی صفحات چند رسانه ای،فعال بودن سیستم بریده جراید،خلاقیت در تولید وانتشار محتوا .زیر شاخصهای تکنولوژیک عبارتند از:امکان انتشار خبر نامه الکترونیک با قابلیت اشتراک آنلاین.2-امکان عضویت یا لغو عضویت.3-تالار گفتگو.4-داشتن نسخه وب نوشت در کنار وب گاه.5-امکان کتابخانه الکترونیک.

برندینگ چیست:افزایش اعتبار یامحبوبیت نام تجاری است.

کارکردها:1-فیس بوک 900میلیون.2-توییتر 310میلیون.3-لینکداین 255میلیون.4-پینترست 250میلیون.5-گوگل پلاس 120میلیون.6-تامبیر 110میلیون.7-اینستاگرام 100میلیون.8-وی کی 80میلیون.9-فلیکر 65میلیون10-وین 42میلیون.11-میت آپ 40میلیون.12-تگد 37میلیون.13-اسکمی 15.5میلیون.14-کلاس متس 15میلیون.

پیامدهای شبکه های اجتماعی چیست:1-شکل گیری اطلاعات کاذب (شایعات)2-تبلیغات منفی (مذهبی،فرهنگی،سیاسی واجتماعی)3-نقض حریم خصوصی 4-انزوای محیط واقعی.

رهبری چیست:به عبارت ساده یعنی نفوذ دردیگران.....مدیر چیست:در واقع فردی است که بردیگران کنترل یاسلطه دارد...اما رهبری رااز دو منظر روانشناسی وجامعه شناسی باید مورد توجه قرار داد.در جامعه شناسی رهبری محصول ارتباطات است ونوع ارتباط از بالا به پایین ویکطرفه است.

در کدام وب شکل گیری رهبری سخت است:دروب2 سخت است ولی دوام وپایداری زیاد است.نکته:در رسانه های سنتی رهبری سریع ظهور می کنند.

افکار عمومی

نقش شبکه های اجتماعی در شکل گیری افکار عمومی:افکار عمومی یک باور یایک برداشت از کاری یا چیزی که منافع عموم درآن باشد است.یا بعبارت دیگر باور یا ارزشی است که اکثر مردم به آن اعتقاد دارند امروزه یکی از قدرتمندترین سلاح سیاسی است که ستون ششم نیز گفته می شود.

برای اینکه افکار عمومی شکل بگیرد چه چیز نیاز است:1-یک مسله وجود داشته باشد2-حساسیت مردم را بر انگیزد(انزجار-علاقه)3-مورد توجه رسانه ها باشد4-سازگاری با شاخص های فرهنگی داشته باشد.

افکار عمومی در رسانه های سنتی وجدید چگونه است:درسنتی افکار عمومی رسانه ها را شکل می دهند در صورتی که درشبکه ها افکار عمومی و رهبران افکار عمومی چه کسانی بودندویا چه کسانی شکل خواهند بودرا ایده ها مشخص می کنند ضمن اینکه شیوه سنتی دیگر مطرح نیست.

عوامل سه گانه تشکیل دهنده افکار عمومی را نام ببرید:1-قدرت 2-نهادها 3-رسانه ها.

افکارعمومی قدرت چیست:افکار عمومی غالبا گمنام سیاسی است وارکان قدرت ملی بجای پنج پایه به شش پایه استوار است وششمین رکن قدرت ملی که چندان به چشم نمی آید افکار عمومی شناخته می شود.

پیش بینی مک لوهان درباره جهان شیشه ای وتولداینترنت باچند خصیصه همراه بود:1-درهم مکانی 2-درهم زمانی 3-درهم متنی

تعریف شبکه های اجتماعی از نظر کاستلز چگونه است:شبکه های اجتماعی ریخت جوامع ما راتشکیل می دهند وگسترش منطق شبکه ای تغییرات چشمگیری در عملیات ونتایج فرایند های تولید،تجربه،قدرت وفرهنگ ایجادمی کند.

رسانه های اجتماعی از دید کاپلانووهیلین به مثابه چیست:به مثابه ابزاری های اینترنتی که بر بنیان های تکنو لوژی وب2 استوار است وبه کابران درامکان تولید محتوا،مبادله محتوا،دهند تعریف می کنند.

شبکه های اجتماعی که به رسانه های اجتماعی تعبیر شده درفضای سایبر چند تاست:1-شبکه های اجتماعی2-کامیونتی های محتوایی3-مودم هایاتالارهای گفتگو4-وب نوشتها 5-ویکی ها 6-پادکست ها7-میکروبلاگها.

شبکه ها ی اجتماعی دارای چند قابلیت می باشند:1-چند سویه بجای دوسویه در مقایسه باوب اول.2-نمایش تولید محتوا.3-اشتراک گذاشتن پیام.4-مشارکت کردن درپیام دیگران.5-تشکیل کلوپ های پیام.6-تشکیل کلوپ های تصویر.7-به رای گذاشتن پیام.

ظرفیت های رسانه های نوین اجتماعی درراستای مشارکت شهروندان برخاسته ازچه ویژگی است:1-ظرفیت مشارکتی2-بازبودن3-ارتباط دوسویه3-شکل گیری جماعت های آنلاین5-توانایی برقراری ارتباط

پنج نوع رسانه اجتماعی دخیل از زیست بوم جدیدرانام ببرید:

1-جماعت های گفتگویی(تالارها،گروه های یاهو،اتاق چت).

2-رسانه های شخصی(انواع وب نوشتهای متنی ،صوتی ،تصویری).

3-جماعت های اطلاعاتی(سایت های فرا ملی).

4-جمعی محتوا(سایت های نهادهای جامعه مدنی ونظایر آن).

5-شبکه های اجتماعی وسایت های اشتراک لینک.

ویژگی جوامع جدید از دید کاستلز چیست:

1-اقتصاداطلاعاتی2-اقتصاد جهانی3-فعالیت اقتصادی شبکه ها4-تحول در کار5-ظهور قطب های متقابل.

سی ویژگی شبکه های اجتماعی را بنویسید:

1-هویت بسمت واقعی شدن در حرکت است   2-به اشتراک گذاری  3-بسیج کنندگی وسازماندهی 4-دوستی  5-اعتماد  6-حلقه های مخاطبان 7-قدرت کندو سازی  8-استناد وتعمیم    9-پرستیژ   10-چند رسانه ای  11-ادغام فنآوری  12-گپ  13-نقد بی رحمانه  14-دنبال کردن ودنبال شدن  15-باز انتشار   16-خرد جمعی  17-جهانی بودن    18-سر گرمی 19-سفارشی شدن  20-جستجوشدن   21-اطلاع رسانی ،خبر رسانی   22-رسانه نسل جوان    23-رسانه جایگزین   24-ترکیب با تلفن همراه    25-ابتکار وخلاقیت  26-شفاف شدن بیش از گذشته  27-ساختار دمکراتیک   28-قدرت سرمایه اجتماعی   29-تحرک اجتماعی  30-ارتباطات غیررسمی .

شکاف دیجیتالی چیست:شکاف دیجیتالی مانعی بزرگ در دسیابی به فضای سایبری است در حالی که یک پنجم جمعیت جهان در حال مهاجرت به فضای مجازی وپذیرش اصول عصر دسترسی اند باقی جمعیت بشری هنوز هم گرفتار فقر وکمبودهای مالی خود هستند،دنیای کنونی بسرعت در حال حرکت بسوی شکل گیری در تمدن مجزا است،تمدنی که صاحبان آن در داخل دروازه های رسانه ای وفضای های هوشمند وسایبر اسکان گزیده اند وتمدنی دیگر که مردمان آن پشت دیوارهای این دژبه زندگی خود ادامه می دهند.

 

 

نظرات  (۱)

ممنونم برای تحقیق مفید بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی