محمد اسکندری - روابط عمومی - گرایش رسانه

که مازندران شهر ما یاد باد

که مازندران شهر ما یاد باد

public relations روابط عمومی

بایگانی

روابط عمومی گرایش رسانه : نظرسنجی

دوشنبه, ۱۴ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۵۱ ب.ظ

نظرسنجی

 


انواع تحقیق ازنظرموضوعی :1ـ سیاسی ـ اجتماعی  2ـ بازار یابازرگانی

روشهای تحقیق ونظرسنجی: 1ـ کاربردی 2ـ جمع آوری اطلاعات 3ـ وسعت 4ـ زمانی

قوانین عمومی تحقیق ونظرسنجی: 1ـ تجاهل 2ـ قضاوت عینی 3ـ درنظرگرفتن پدیده های مرتبط با موضوع

فرایند تحقیق ونظرسنجی : 1 انتخاب موضوع (الف ـ علاقه شخصی ب ـ بررسی آثار دیگران یاپیشنهاد تحقیق ج ـ مراجعه به لیست اولویتهای تحقیق  دـ جست وجودراینترنت )

تدوین موضوع یامدون کردن : برای اینکه موضوعی راانتخاب می کنیم قابل بررسی باشد وپس از شروع تحقیق به بن بست نخوریم باید موضوع تدوین شود.تدوین یامدونکردن یعنی مشخص شودموضوع انتخابی مورد بررسی است یانه.

مراحل تدوین : الف ـ تحدید یامحدودکردن موضوع مثل عوامل موثربرافت دانش آموزان منطقه 8تهران درسال 91ـ90ـ زمان ومکان وموضوع وافراد موردبررسی باید مشخص شود.

ب ـ تعریف مفاهیم (تعریف مفاهیم به کاررفته درموضوع)

ج ـ امکان جمع آوری اطلاعات وجود داشته باشد.

دـ تعیین بودجه وامکانات وهمکاران (برای تدوین بهتراست اول باکسانی که تحقیق راازماخواستند مشورت کنیم .دوم باافرادی که درزمینه موضوع تجربه دارند صحبت کنیم.

سوم منابع مربوط به موضوع رامطالعه کنیم .چهارم روی گروه مشابه ای که قرار است موردبررسی قرارگیرند مشاهده آزاد ومستقیم داشته باشیم.

 

2ـ بیان مسئله : دراین قسمت مشکل اساسی که باعث شده این تحقیق انجام شود رابصورت روشن ومستندبیان می کنیم.

3ـ بیان اهمیت وضرورت تحقیق : درمورد ضرورت واهمیت تحقیقی که قرار است انجام دهیم ونه موضوع تحقیق مطالبی بیان کنیم.

4ـ تعیین اهداف تحقیق : معمولا" اهداف هرتحقیق به 2 بخش تقسیم می شود، اول هدف کلی یااصلی که همان عنوان تحقیق است . دوم اهداف اختصاصی که یک سری موضوعهای کلی اجتماعی ، اقتصادی وفرهنگی را دربر می گیرد.

5ـ بررسی ونقد منابع وتدوین چهارچوب نظری : در این قسمت ومرحله باید پیشینه موضوع رابررسی کنیم . این مرحله به 3 بخش تقسیم می شود:

مرحله اول : جمع آوری وبررسی مکاتب ونظریه ها درموردموضوع ممکن است یک نظریه طلاق رایک پدیده اجتماعی ونظریه دیگر یک پدیده فردی ـ اجتماعی بداند.

مرحله دوم :بررسی ونقدمطالعه های انجام شده دراین خصوص

مرحله سوم : تدوین چهارچوب نظری

6ـ تعیین ومشخص کردن فرضیه وسئوالهای تحقیق :

تعریف فرضیه : فرضیه یک ارتباط احتمالی بین یک متغیر وابسته ویک متغیر مستقل است.برای تحقیقاتی که باهدف تبیین انجام می شوند باید فرضیه رابنویسیم اماتحقیقاتی که توصیفی هستند مثل نظرسنجی که بیان سئوالات کافی است .

به منظور طراحی سئوال باید متغیرهای مستقل تحقیق راکه مرتبط یامتغیر وابسته اند رامشخص کنیم که براساس آنها سئوالهای کلی تحقیق رابنویسیم.متغیر وابسته متغیری است که تحت تاثیر دیگرمتغیرهاست .متغیرمستقل درتحقیق قائم به ذات یامستقل فرض می شود. مثل: قد،وزن،سن ،رشته تحصیلی ......(متغیر عبارت از مفهومی است که حالتهای مختلفی دارد)

7ـ تعریف مفاهیم بکاررفته درتحقیق : تمام متغیرها که درتحقیق بکاررفته اند باید تعریف نظری وعملیاتی شوندمگراینکه متغیرمصداق خارجی داشته باشدمثل جنسیت.

درتعریف نظری مفاهیم رابامراجعه به کتب معتبرمربوطه بدست می آورید.اگرمتغیرهابه امرقابل مشاهده ای تبدیل شدنیازی به تعریف عملیاتی ندارد ،درغیراینصورت پس از تعریف نظری تعریف عملیاتی نیز ارایه گردد.

تعریف عملیاتی : مشخص ساختن وتعیین معیارهاوملاکهای تجربی برای اندازه گیری وسنجش متغیر.

فواید تعریف عملیاتی : الف ـ چون بسیاری از مفاهیم اجتماعی تعریف واحدی ندارند . تعریف عملیاتی باعث می شودپژوهشگر منظور خودش از بکاربردن گروه متغیردر تحقیق راروشن می کند.

ب ـ محقق خودش را ازسردرگمی نجات دهد.

ج ـ ماراقادر می سازد متغیر خود رابه دقت اندازه گیری کنیم.

متغیر در بعد کارکنان {جنسیت ـ سابقه کار ـ سمت }

8ـ تنظیم پرسشنامه  9ـ تعیین ابزار جمع آوری اطلاعات 10ـ نمونه گیری

 11ـ کدگزاری واستخراج 12ـ تحلیل داده ها 13ـ نتیجه گیری ونوشتن گزارش

 

تنظیم پرسشنامه

بعد از تعریف عملیاتی بکاررفته درتحقیق ومشخص شدن شاخصها اقدام به تنظیم پرسشنامه می کنیم.

انواع سئوالهادرپرسشنامه: 1ـ سئوالها ازنظربازیابسته بودن (شکلی): سئوالهای بازسئوالهای هستندکه پاسخ رابه عهده پاسخگو می گذارد.سئوالهای بسته سئوالهایی هستند که ازپیش برای آنهاپاسخهایی تهیه می کنیم تاپاسخگویکی از آنها راانتخاب می کند.سئوالهای بسته محاسبات آماری را راحت کرده وبه کارسرعت می بخشد.گاهی ازسایرهم درسئوالهااستفاده می کنیم.

2ـ انواع سئوالها ازنظرمحتوا: الف ـ سئوالهای شناسایی (توسط این سئوالها به خصوصیتهای افراد پی می بریم)

ب ـ سئوالهای دانشی (سئوالهایی که درزمینه موضوع مطرح می شوند)

ج ـ سئوالهای جهتی (برای شناخت احساسها یاگرایشهای پاسخگویان طرح می شود)

دـ سئوالهای سببی (سبب یادلیل یک کارخواسته می شود)

روشهای تنظیم پرسشنامه: 1ـ حضوری 2ـ تلفنی 3ـ پستی 4ـ ارسال پیامک 5ـ اینترنتی

نکته هایی که برای تنظیم پرسشنامه باید رعایت کرد:

1ـ هرپرسشنامه یک مقدمه کوتاه دارد تامنظوربه پاسخگواعلام شود.

2ـ نیازی به نام ونام خانوادگی درپرسشنامه وجود نداردکه اگربتوانیم این موضوع رادرمقدمه نیز بیاوریم ،پاسخگو اطمینان بیشتری خواهد کرد.

3ـ سئوالهای اولیه باید به گونه ای طراحی شودکه حساسیتی برای پاسخگو به همراه نیاورد.

4ـ نظم وترتیب منطقی درتدوین سئوالها وجود داشته باشد.

5ـ سئوال واضح ،ساده وبی ابهام باشد.

6ـ سئوالها کوتاه باشد.

7ـ یک سئوال به دو سئوال تبدیل نشود.

8ـ برای جلوگیری از محافظه کاری بهتراست پاسخ دهندگان ازمقیاسها بویژه لیکرت استفاده شود.

9ـ پرسشنامه طولانی نباشد.

10ـ درصورت لزوم درابتدای بعضی درابتدای بعضی سئوالها مثالهایی برای نحوه پاسخگویی وجود داشته باشد.

11ـ گزینه های پاسخ اگرزیاد باشند دقت دست یابی به نظرهابیشتر است،اماباید وقت پاسخگو رانیز درنظربگیریم.

12ـ از گزینه های متوسط وتاحدودی کمتر استفاده شود.

 

آزمون پرسشنامه

روی تعدادی از افرادکه نباید افراد جامعه آمار ماباشند،پرسشنامه تست شود. این آزمون کمک می کند اشتباههای پرسشنامه مشخص شود.

 

تکنیکهای اندازه گیری عقاید وگرایشها

اندازه گیری برخی متغیرهابه راحتی انجام می شود.مثل سن ،جنسیت ودرآمد چون جنبه عینی دارند.امااندازه گیری برخی متغیرهابه سادگی نیست وبه راحتی قابل مشاهده نیستند وافراد هم براحتی آنها رابیان نمی کنند،مثل عقاید وتمایلها.برای دقت دراندازه گیری چنین متغیرهایی تکنیکهایی ابداع شده است.این تکنیکهارامقیاسهامی گویندکه به برخی از آنهاعبارتنداز:

1ـ مقیاس لیکرت : به نام سازنده آن معروف است وبرای اندازه گیری گرایشهای سیاسی ، مذهبی ،اقتصادی وسایرتمایلهامورداستفاده قرارمی گیرد.کاربرد این مقیاس در مقایسه بامقیاسهای دیگر بیشتراست.طریقه ساختن:پژوهشگربین15تا30گویه(جمله)درمورد موضوع مورد بررسی انتخاب می کند .این گویه هاباید به نحوی باشدکه حدود نیمی از آنهاتمایلی کم وبیش مثبت ونیمی دیگر تمایل کم وبیش منفی رابرساند.باید دقت کنیم تمایل مثبت یامنفی باشد وتمایل متوسط ونامناسب وجود نداشته باشد. گونه های نامناسب گونه های هستند که افراد نسبت به آنها هیچ پاسخ مشخصی ندارند که درتست پرسشنامه مشخص

می شوند.

2ـ مقیاس بوگاردوس یا فاصله اشتباه: از هفت قسمت تشکیل می شود. معرفهایی که در این مقیاس تعیین می شود حالت انباشتگی دارد و به عبارت دیگردر امتداد یگدیگرند.

سطوح اندازه گیری

1ـ مطلع اسمی: ساده ترین وضعیفترین سطح اندازه گیری است .دراین سطح افراد یامقوله ای برای یک ملاک در طبقه ها جای می گیرند. متغیر در سطح اسمی کیفی هستند ونه کمی در ضمن در تنظیم آن هیچ گونه الویت بندی وجود ندارد .مانند سطح تحصیلی ، گروه خون ودین

2ـ سطح ترتیبی یا رتبه ای : تمام ویژگیهای متغیر اسمی را دارد وعلاوه بر آن مقوله ها به ترتیب نوشته می شود .علاوه بر عملیات ریاضی قبل شاخص آماری میانه هم محسوب می شود. مثل میزان تحصیلات

3ـ سطح فاصله ای             4 ـ سطح نسبی

ابزارجمع آوری اطلاعات : 1ـ مشاهده 2ـ پرسشنامه 3ـ مصاحبه

برای جمع آوری اطلاعات دوروش وجود دارد:

                                                            1ـ روش تمام شمار     2ـ نمونه گیری

روش تمام شمار: یعنی اطلاعات رااز تک تک افراد جامعه آماری جمع آوری می کنیم.

نمونه گیری: یعنی تعدادی از افراد جامعه آمار که نماینده آن باشد انتخاب شده واطلاعات از آنها کسب می شود. به این تعدادنمونه (حجم نمونه ) نیز می گویند.

برای تعیین تعدادحجم نمونه دوروش وجود دارد:

الف ـ روش سلیقه ای : بنابر سلیقه محقق تعدادی به عنوان نمونه انتخاب می شوند، مثلا" 10%، این روش از اعتبار علمی کمتری برخوردار است.

ب ـ بااستفاده از فرمولهای خاص: پس از مشخص شدن حجم نمونه باید تعداد آنها انتخاب شود.

راههای موجود جهت مشخص کردن حجم نمونه عبارتند از:

1ـ نمونه گیری غیراحتمالی :در این روش که بصورت اتفاقی انجام می شود، شانس انتخاب برابر برای تمام افراد جامعه آماری وجود ندارد، ضمنا" این روش اعتبار علمی نداشته ونتیجه تحقیق رانمی توان به همه جامعه آماری تعمیم ندارد. معمولا"برای آزمون پرسشنامه وتحقیقات مقدماتی از این روش  استفاده می شود.

2ـ نمونه گیری احتمالی: در این روش شانس انتخاب مساوی برای همه جامعه آماری وجود دارد.نمونه گیری احتمالی دارای انواعی است.

انواع نمونه گیری : الف ـ نمونه گیری احتمالی ساده  ب ـ نمونه گیری احتمالی سیستماتیک

ج ـ نمونه گیری طبقاتی (طبقه بندی شده)  دـ نمونه گیری خوشه ای

 

 

مطالب مندرج متعلق به اینجانب نمی باشد


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی