محمد اسکندری - روابط عمومی - گرایش رسانه

که مازندران شهر ما یاد باد

که مازندران شهر ما یاد باد

public relations روابط عمومی

بایگانی

روابط عمومی گرایش رسانه : آیین نگارش(بخش اول)

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۲۶ ب.ظ

 

آیین نگارش

 

مراحل گزارش و نگارش :

مراحل گزارش و نگارش به 4 دسته تقسیم می شود :

1-      تهیه و تدارک : مواد خامی را که می خواهیم یا مطالبی را آماده کنیم و با توجه با آن منابع جمع آوری می کنیم .

2-  ربط منطقی مطالب : باید یک زمینه ضمنی داشته باشیم ، یعنی این مطالب را برای  کودک و ... می نویسیم .

3-    درست فکر کردن که درست بنویسیم .

4-      جمله ها در عین اختصار باشند : هرچه جمله ها کوتاه باشد مخاطب بیشتر داشته باشیم .

5-    ساده نویس باشیم .

6-    بعضی از لغات معنا دو وجه ی دارند .

 مثال : آقای حسنی موفق بود ( این جمله اسنادی است ) .

نهاد : کسی که آن کاری را انجام می دهد . مثل : هوا گرم است .

گزاره : آن عملی است که انجام می شود . مثل : هوا خیلی گرم است .

باید در ابتدای هر جمله ای ( نهاد ) را آورده شود .

( را ، از ) : نشانه مفعول است .

اقسام گزارش نحوه ارائه :

1-    گزارش کتبی و شفاهی : طبقه بندی نگارش برحسب نوع و شکلها

2-    گزارش عادی و نیمه رسمی ( کوتاه ) :

3-    در مورد گزارشهای کوتاه توجه به این نکات لازم است .

1-    انتخاب عنوان یا موضوع به نحوی که گویای محتوای متن باشد .

2-    آوردن محتوایی متناسب با متن ( حدود یکی دو سطر ) برای آماده ساختن ، من خواننده که غالبا" چنین است .

مثال : عطف به نامه و شماره ... یا بر اساس دستور مورخ

3-    استفاده از پاراگراف و عنوانهای اصلی و فرعی به منظور طبقه بندی گزارش در صورت لزوم .

4-    آوردن پیشنهاد و یا نتیجه در پایان

5-    توضیح مسئله یا مشکل ( چنانچه مسئله ای در گزارش باشد و یا درخواست راه حل )

اجزای گزارش عادی

1-    به : نام و آدرس دریافت کننده گزارش

2-    از : نام و آدرس دریافت کننده گزارش

3-    موضوع یا عنوان

4-    ذکر تعداد صفحه ها

5-     شماره

6-    تاریخ

7-     پیوست

8-    رفتن

9-    مقدمه محتوای گزارش و نتیجه

گزارشهای رسمی :

گزارشهای رسمی یا تشریفاتی یا تفضیلی

اجزای گزارشهای رسمی :

1-    نامه ضمیمه

2-    جلد

3-    صفحه عنوان

4-    فهرست خلاصه موضوعات یا مطالب

5-    فهرست ضمائم گزارش ( شامل عکس نمودار ، گزارش و علائم )

6-     فهرست مراجه و ماخذ

7-    متن ( خلاصه مقدمه محتوا نتیجه و پیشنهاد )

8-    پی نوشت

اما گزارش بر حسب تنظیم :

1-    گزارش کار 2- گزارش حقایق امر 3- گزارش فنی 4- گزارش علل 5- مسئله 6- گزارش اطلاعی 7- گزارش مشورتی 8- انتقادی 9- تحصیلی 10- گزارش عمومی          ( شامل : اداره ، اجرائی و دوره ای )

انواع گزارش برحسب موضوع

1-    توضیحی ( شکل مختصر )

2-    گزارشهای تحلیلی

3-    گزارشهای ارزشیابی

1-    توضیحی : که مطلب یا مطالبی را در یک یا چند صفحه تشریح کند .

2-    تحلیلی : به تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری یک مسئله می پردازد با ارائه بهترین راه حل

3-      ارزشیابی : به منظور  بررسی ابعاد مختلف یک مسئله جلسه مشورت تشکیل میشود و از راه بحث و تبادل نظر و نقد و بررسی هر نظر بهترین نظر انتخاب به عنوان نتیجه نهایی اعلام می گردد .

نامه اداری : انواع نامه ها و مکاتبات اداری

نامه اداری : نوشته ای است به عنوان وسیله ارتباط در داخل و خارج سازمان یا موسسه با توجه به هدفهای آن سازمان به منظور مبادله اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد .

انواع نامه ها :

1-       نامه های داخلی و خارجی

2-    انواع نامه های اداری از جهت ماهیت کار (شامل نامه های خبری ، بازدارنده ، دستوری ، درخواستی و هماهنگی )

شرایط توفیق در برنامه :

برای توفیق کامل یک برنامه و برنامه عمل و روابط عمومی چهار شرط لازم است .

1-بهره مندی از مبانی نظری و منطق قوی :

تامین این شرط باعث می شود برنامه دچار ناکامی و شکست نشود و در کلیه مراحل برنامه ریزی روشها و راه حل های انتخابی درست انتخاب شوند .

2-توجه به اصول برنامه مهندسی برنامه :

منظور از اصول مهندسی برنامه انتخاب وسایل ارتباطی مناسب برای میل برنامه و بازرسی مستمر بر پیشرفت برنامه و ایجاد تغییرات اجتماعی در برنامه است .

3-آموزش :

آموزش از جمله ابزارهایی که ضریب توفیق برنامه را افزایش می دهد . آشناییی نیروهای انسانی روابط عمومی با اصول برنامه های روابط عمومی اهداف شیوه های میل به اهداف ابزارهای لازم برای توفیق برنامه ها و نیز شیوه عمل برای ایجاد تغییرات لازم در برنامه در حین اجرا بخشی از این آگاهی هاست که باید در آموزش آنها مورد توجه قرار گیرد .

       4-ضمانت اجرا :

منظور از ضمانت اجرا فراهم آوردن تمهیدات قانونی است که انجام همکاریهای لازم با روابط عمومی را برای توفیق برنامه عمل روابط عمومی به رسمیت می رساند .

نواع نوشتار :

 پژوهشی بر اساس ضوابط مربوط بوسیله دانشجو و با هدایت استاد در پایان

شیوه پایان نامه تحصیلی :

الف – مرحله تهیه و تدارکات مقدمات :

ب- مرحله پژوهش

ج- تجدید نظر و اطلاع

د- مرحله نگارش

مقاله نویسی :

به معنی سخن و گفتار و مقاله نویسی یعنی نگارش اطلاعات ، دانشها و تجربه ها و نوشته ای است که در مورد موضوعی خاص فراهم آمده و با جنبه های مختلف حیات اخلاقی تربیتی اجتماعی تاریخی ، علمی و ادبی و دینی پیوند دارد .

1-      رعایت این اصول وحدت موضوع

2-      ربط منطقی قدرت استدلال و استنتاح درست

3-      به اضافه سادگی و رسایی کلام مبنای کار نویسنده است

انواع مقاله ها :

1-      ادبی و توصیفی : با بکار گیری صنایع ادبی و جمله های دلپذیر نویسنده مقصود خود را باز گوید .

2-      مقاله های علمی پژوهشی : با استدلال به پژوهش و بررسی جهات مختلف یک موضوع و مطلب می پردازد .

3-      مقاله های روزنامه ای و مطبوعاتی : مقاله ای که برای استفاده همگان در روزنامه ها و جراید انتشار می یابد و باید ساده و روان و آموزنده باشد .

مقاله های داستانی و تخیلی :

تصویر عینی از چشم انداز و برداشت نویسنده از زندگی

مقاله های انتقادی :

عبارت است از شناخت ارزش و بهای آثار ادبی و شرط تفسیر آن به نحوی که نیک و بد آن معلوم شود .

 

مقاله های تبلبغاتی :

هدف این مقاله تشویق مردم در جهت اهداف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، دینی ، مذهبی و غیره است .

مقاله های طنز و فکاهی :

وسیله ای است هنرمندانه که در وجود انسان اشک را به لبخند و درد را به شادی تبدیل می کند .

مقاله های تربیتی اخلاقی و دینی :

هدف این نوع مقاله ها ایجاد ملکه تقوا در جهت رستگاری انسانیت

داستان نویسی :

سلسله وقایع حقیقی یا غیر حقیقی که به طور زنده  و آمیخته با جزئیات بیان می شود که نیروی تخیل حواننده بتواند آنها را بی درنگ مجسم کند .

انواع داستان :

رمان : داستانهای کوتاه

ترجمه : برگرداندن و تفسیر زبانی به زبان دیگر به طوری که همه محتوا موضوع را به زبان دیگر درآورد و چیزی به آن نیفزاید و نکاهد .

شرایط ترجمه :

1-       آشنایی کامل به زبان فارسی برگردانده می شود .

 

2-       احاطه به زبان فارسی و اصطلاحات و فنون ادبی آن

3-      آگاهی و احاطه علمی به موضوع مورد نظر

4-      رعایت اعانت

5-      شناخت کاخی از روحیه ای ملتی که انکار آن را ترجمه می کنیم .

ترجمه آزاد : مترجم معنی را در نظر می گیرد و با اوجه به معنی و مفهوم از ترجمه کلمه به کلمه چشم پوشد و حتی عقاید و نظرات خود را در همه جای آن باز گوید .

 

شیوه نگارش 

بازنویسی :

یک اثر حفظ ویژگیهای کلی متن بدون کوچکترین دخل و تصرف در متن و فقط در محدوده زبانی

بار آفرینی :

برگرداندن متون کهن به نثر امروزی با دخل و نصرف با محتوا و مفهوم آن به اثری مستقل و جدید که با اصل متن متفاوت است .

رسانه :

هر وسیله ای که مطلب یا خبری را به اطلاع مردم به رسانه ، رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ، رسانه ها ، نگرشها و بینشهای مردم را عمیقا" تحت تاثیر قرار می دهد .

مهمترین کار در روابط عمومی :

ارتباط با رسانه ها است و انتخاب منابع اطلاعاتی ارزیابی مجموعه و ایجاد تعامل در مجموعه وظیفه ای است که کمیت و کیفیت بسیاری از فعالیت های اطلاعاتی روابط عمومی ها را شکل می دهد .

سواد رسانه ای :

یعنی مهارتی برای درک واقعیت ها و آنچه رسانه ها به مخاطبین خود تزریق می کند از طریق تشریح برنامه ها و تفسیر و نقد آنها و استفاده از تحلیلگران و کارشناسان در راستای بومی سازی محتوای رسا بر فهم بهتر خروجی رسانه ها .

مزایای استفاده از اینترنت :

1-    بروز بودن اطلاعات

2-    قابلیت جستجو

3-    محتوای اطلاعات بیشتر

4-    امکان استفاده سفارش هر زمان و مستقیم

5-    امکان دریافت متن کامل

6-    انتقال مواد حاصل از جستجو

7-    عضویت در فهرستهای پستی

اثرات و پیامدهای اینترنت :

1-    اطلاع رسانی غیر قابل کنترل

2-    ظهور انسانهای با تابعیت بین المللی و فراملی

3-    رواج فرهنگ جهانی و غربی در ایران

4-    تفسیر هویت نزد جوانان

5-    افزایش نا برابری ها و طبقاتی شدن

6-    تسلط زبان انگلیسی

7-    فقدان سانسور

8-    رواج فرد گرایی و انزوا طلبی



مطالب مندرج متعلق به اینجانب نمی باشد




موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۲

نظرات  (۲)

عالی بود ممنون از وبلاگ خوبتون 

پاسخ:
سپاس

منابع این مطالب چه کتاب یا سایتی است؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی