روابط عمومی گرایش رسانه : آیین نگارش(بخش اول)
آیین نگارش
مراحل گزارش و نگارش :
مراحل گزارش و نگارش به 4 دسته تقسیم می شود :
1- تهیه و تدارک : مواد خامی را که می خواهیم یا مطالبی را آماده کنیم و با توجه با آن منابع جمع آوری می کنیم .
2- ربط منطقی مطالب : باید یک زمینه ضمنی داشته باشیم ، یعنی این مطالب را برای کودک و ... می نویسیم .
3- درست فکر کردن که درست بنویسیم .
4- جمله ها در عین اختصار باشند : هرچه جمله ها کوتاه باشد مخاطب بیشتر داشته باشیم .
5- ساده نویس باشیم .
6- بعضی از لغات معنا دو وجه ی دارند .
مثال : آقای حسنی موفق بود ( این جمله اسنادی است ) .
نهاد : کسی که آن کاری را انجام می دهد . مثل : هوا گرم است .
گزاره : آن عملی است که انجام می شود . مثل : هوا خیلی گرم است .
باید در ابتدای هر جمله ای ( نهاد ) را آورده شود .
( را ، از ) : نشانه مفعول است .
اقسام گزارش نحوه ارائه :
1- گزارش کتبی و شفاهی : طبقه بندی نگارش برحسب نوع و شکلها
2- گزارش عادی و نیمه رسمی ( کوتاه ) :
3- در مورد گزارشهای کوتاه توجه به این نکات لازم است .
1- انتخاب عنوان یا موضوع به نحوی که گویای محتوای متن باشد .
2- آوردن محتوایی متناسب با متن ( حدود یکی دو سطر ) برای آماده ساختن ، من خواننده که غالبا" چنین است .
مثال : عطف به نامه و شماره ... یا بر اساس دستور مورخ
3- استفاده از پاراگراف و عنوانهای اصلی و فرعی به منظور طبقه بندی گزارش در صورت لزوم .
4- آوردن پیشنهاد و یا نتیجه در پایان
5- توضیح مسئله یا مشکل ( چنانچه مسئله ای در گزارش باشد و یا درخواست راه حل )
اجزای گزارش عادی
1- به : نام و آدرس دریافت کننده گزارش
2- از : نام و آدرس دریافت کننده گزارش
3- موضوع یا عنوان
4- ذکر تعداد صفحه ها
5- شماره
6- تاریخ
7- پیوست
8- رفتن
9- مقدمه محتوای گزارش و نتیجه
گزارشهای رسمی :
گزارشهای رسمی یا تشریفاتی یا تفضیلی
اجزای گزارشهای رسمی :
1- نامه ضمیمه
2- جلد
3- صفحه عنوان
4- فهرست خلاصه موضوعات یا مطالب
5- فهرست ضمائم گزارش ( شامل عکس نمودار ، گزارش و علائم )
6- فهرست مراجه و ماخذ
7- متن ( خلاصه مقدمه محتوا نتیجه و پیشنهاد )
8- پی نوشت
اما گزارش بر حسب تنظیم :
1- گزارش کار 2- گزارش حقایق امر 3- گزارش فنی 4- گزارش علل 5- مسئله 6- گزارش اطلاعی 7- گزارش مشورتی 8- انتقادی 9- تحصیلی 10- گزارش عمومی ( شامل : اداره ، اجرائی و دوره ای )
انواع گزارش برحسب موضوع
1- توضیحی ( شکل مختصر )
2- گزارشهای تحلیلی
3- گزارشهای ارزشیابی
1- توضیحی : که مطلب یا مطالبی را در یک یا چند صفحه تشریح کند .
2- تحلیلی : به تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری یک مسئله می پردازد با ارائه بهترین راه حل
3- ارزشیابی : به منظور بررسی ابعاد مختلف یک مسئله جلسه مشورت تشکیل میشود و از راه بحث و تبادل نظر و نقد و بررسی هر نظر بهترین نظر انتخاب به عنوان نتیجه نهایی اعلام می گردد .
نامه اداری : انواع نامه ها و مکاتبات اداری
نامه اداری : نوشته ای است به عنوان وسیله ارتباط در داخل و خارج سازمان یا موسسه با توجه به هدفهای آن سازمان به منظور مبادله اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرد .
انواع نامه ها :
1- نامه های داخلی و خارجی
2- انواع نامه های اداری از جهت ماهیت کار (شامل نامه های خبری ، بازدارنده ، دستوری ، درخواستی و هماهنگی )
شرایط توفیق در برنامه :
برای توفیق کامل یک برنامه و برنامه عمل و روابط عمومی چهار شرط لازم است .
1-بهره مندی از مبانی نظری و منطق قوی :
تامین این شرط باعث می شود برنامه دچار ناکامی و شکست نشود و در کلیه مراحل برنامه ریزی روشها و راه حل های انتخابی درست انتخاب شوند .
2-توجه به اصول برنامه مهندسی برنامه :
منظور از اصول مهندسی برنامه انتخاب وسایل ارتباطی مناسب برای میل برنامه و بازرسی مستمر بر پیشرفت برنامه و ایجاد تغییرات اجتماعی در برنامه است .
3-آموزش :
آموزش از جمله ابزارهایی که ضریب توفیق برنامه را افزایش می دهد . آشناییی نیروهای انسانی روابط عمومی با اصول برنامه های روابط عمومی اهداف شیوه های میل به اهداف ابزارهای لازم برای توفیق برنامه ها و نیز شیوه عمل برای ایجاد تغییرات لازم در برنامه در حین اجرا بخشی از این آگاهی هاست که باید در آموزش آنها مورد توجه قرار گیرد .
4-ضمانت اجرا :
منظور از ضمانت اجرا فراهم آوردن تمهیدات قانونی است که انجام همکاریهای لازم با روابط عمومی را برای توفیق برنامه عمل روابط عمومی به رسمیت می رساند .
نواع نوشتار :
پژوهشی بر اساس ضوابط مربوط بوسیله دانشجو و با هدایت استاد در پایان
شیوه پایان نامه تحصیلی :
الف – مرحله تهیه و تدارکات مقدمات :
ب- مرحله پژوهش
ج- تجدید نظر و اطلاع
د- مرحله نگارش
مقاله نویسی :
به معنی سخن و گفتار و مقاله نویسی یعنی نگارش اطلاعات ، دانشها و تجربه ها و نوشته ای است که در مورد موضوعی خاص فراهم آمده و با جنبه های مختلف حیات اخلاقی تربیتی اجتماعی تاریخی ، علمی و ادبی و دینی پیوند دارد .
1- رعایت این اصول وحدت موضوع
2- ربط منطقی قدرت استدلال و استنتاح درست
3- به اضافه سادگی و رسایی کلام مبنای کار نویسنده است
انواع مقاله ها :
1- ادبی و توصیفی : با بکار گیری صنایع ادبی و جمله های دلپذیر نویسنده مقصود خود را باز گوید .
2- مقاله های علمی پژوهشی : با استدلال به پژوهش و بررسی جهات مختلف یک موضوع و مطلب می پردازد .
3- مقاله های روزنامه ای و مطبوعاتی : مقاله ای که برای استفاده همگان در روزنامه ها و جراید انتشار می یابد و باید ساده و روان و آموزنده باشد .
مقاله های داستانی و تخیلی :
تصویر عینی از چشم انداز و برداشت نویسنده از زندگی
مقاله های انتقادی :
عبارت است از شناخت ارزش و بهای آثار ادبی و شرط تفسیر آن به نحوی که نیک و بد آن معلوم شود .
مقاله های تبلبغاتی :
هدف این مقاله تشویق مردم در جهت اهداف سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی ، دینی ، مذهبی و غیره است .
مقاله های طنز و فکاهی :
وسیله ای است هنرمندانه که در وجود انسان اشک را به لبخند و درد را به شادی تبدیل می کند .
مقاله های تربیتی اخلاقی و دینی :
هدف این نوع مقاله ها ایجاد ملکه تقوا در جهت رستگاری انسانیت
داستان نویسی :
سلسله وقایع حقیقی یا غیر حقیقی که به طور زنده و آمیخته با جزئیات بیان می شود که نیروی تخیل حواننده بتواند آنها را بی درنگ مجسم کند .
انواع داستان :
رمان : داستانهای کوتاه
ترجمه : برگرداندن و تفسیر زبانی به زبان دیگر به طوری که همه محتوا موضوع را به زبان دیگر درآورد و چیزی به آن نیفزاید و نکاهد .
شرایط ترجمه :
1- آشنایی کامل به زبان فارسی برگردانده می شود .
2- احاطه به زبان فارسی و اصطلاحات و فنون ادبی آن
3- آگاهی و احاطه علمی به موضوع مورد نظر
4- رعایت اعانت
5- شناخت کاخی از روحیه ای ملتی که انکار آن را ترجمه می کنیم .
ترجمه آزاد : مترجم معنی را در نظر می گیرد و با اوجه به معنی و مفهوم از ترجمه کلمه به کلمه چشم پوشد و حتی عقاید و نظرات خود را در همه جای آن باز گوید .
شیوه نگارش
بازنویسی :
یک اثر حفظ ویژگیهای کلی متن بدون کوچکترین دخل و تصرف در متن و فقط در محدوده زبانی
بار آفرینی :
برگرداندن متون کهن به نثر امروزی با دخل و نصرف با محتوا و مفهوم آن به اثری مستقل و جدید که با اصل متن متفاوت است .
رسانه :
هر وسیله ای که مطلب یا خبری را به اطلاع مردم به رسانه ، رادیو ، تلویزیون ، روزنامه ، رسانه ها ، نگرشها و بینشهای مردم را عمیقا" تحت تاثیر قرار می دهد .
مهمترین کار در روابط عمومی :
ارتباط با رسانه ها است و انتخاب منابع اطلاعاتی ارزیابی مجموعه و ایجاد تعامل در مجموعه وظیفه ای است که کمیت و کیفیت بسیاری از فعالیت های اطلاعاتی روابط عمومی ها را شکل می دهد .
سواد رسانه ای :
یعنی مهارتی برای درک واقعیت ها و آنچه رسانه ها به مخاطبین خود تزریق می کند از طریق تشریح برنامه ها و تفسیر و نقد آنها و استفاده از تحلیلگران و کارشناسان در راستای بومی سازی محتوای رسا بر فهم بهتر خروجی رسانه ها .
مزایای استفاده از اینترنت :
1- بروز بودن اطلاعات
2- قابلیت جستجو
3- محتوای اطلاعات بیشتر
4- امکان استفاده سفارش هر زمان و مستقیم
5- امکان دریافت متن کامل
6- انتقال مواد حاصل از جستجو
7- عضویت در فهرستهای پستی
اثرات و پیامدهای اینترنت :
1- اطلاع رسانی غیر قابل کنترل
2- ظهور انسانهای با تابعیت بین المللی و فراملی
3- رواج فرهنگ جهانی و غربی در ایران
4- تفسیر هویت نزد جوانان
5- افزایش نا برابری ها و طبقاتی شدن
6- تسلط زبان انگلیسی
7- فقدان سانسور
8- رواج فرد گرایی و انزوا طلبی
مطالب مندرج متعلق به اینجانب نمی باشد
عالی بود ممنون از وبلاگ خوبتون