روابط عمومی گرایش رسانه : آیین نگارش(بخش دوم)
آیین نگارش
گزارش نویسی
فنی است که پیام را به سرعت ، صحت و روشنی به خواننده می رساند .
· هدف در گزارش نویسی یا مبادله اطلاعات
{هدف ایجاد اعتماد میان خواننده ، تویسنده ، گوینده و شنونده است} و از مهم ترین وسایل مبادله اطلاعات است ، زیرا مبنای تصمیم گیری و اطلاع رسانی است .
· مراحل چهارگانه نگارش
1- *فکر کردن ، پیش از نوشتن
2- طرح ربط منطقی مطالب
3- نگارش و راهنماهای 14 گانه آن
4- تجدید نظر و اصلاح*
· هرگزارش یا پژوهش باید پاسخگوی 3 پرسش باشد :
1- چه می خواهیم بنویسیم ؟
2- 2- به چه ترتیبی باید بنویسیم ؟
3- چگونه بنویسیم ؟
· قالب و محتوای گزارش
1- با یک نظر بتوان عنوان های اصلی و فرعی را از هم با شناخت و سیر منطقی مباحث را ملاحظه کرد .
2- این طرح با فهرست مطالب گزارش مطابقت داشته باشد .
3- هر عنوان ، محتوای خود را تایید کند .
· متن یا محتوای گزارش باید به چه صورت باشد:
متن یا محتوای گزارش باید متناسب با موضوع باشد
موضوع باید همه مندرجات و اجزای متن را تایید کند
هیچ مطلبی از اجزای متن ، نباید خارج از موضوع باشد .
متن یا محتوای گزارش از بخش های مختلف تشکیل شده است :
1- مقدمه
2- توضیح مطالب گزارش
3- نتیجه ، پیشنهاد یا توصیه
· وظایف مقدمه
هر مقدمه دارای 3 وظیفه اصلی می باشد :
1- روشن ساختن موضوع گزارش برای خواننده
2- مشخص کردن هدف نویسنده از نوشتن گزارش
3- بدست دادن طرح و نقشه ارائه مطلب
· فلسفه مقدمه
{آماده کردن ذهن خواننده برای ورود به مطلب است .}
· قالب گزارش
امروزه قالب گزارش یا پژوهش همان قدر اهمیت دارد که محتوای گزارش یا پژوهش ، اگر شما زیباترین فکر را در قالبی ناهنجار ارائه دهید ، همچنان است که فرسوده ترین اندیشه را در قالبی بهنجار و زیبا جای دهید .
· مهمترین مواردی که امروزه در زیر عنوان (قالب) آورده می شود و نقش اساسی در رسانیدن پیام دارند:
1- پاراگراف
2- اجزای فرعی
3- عنوان های فرعی
4- نشانه گذاری
5- زیر نویس
6- پیوست ها ( ضمائم )
7- جلد ، صفحه عنوان
8- رعایت فاصله ها در نوشته ها و پژؤهش ها
9- ویراستاری
10- شیوه پژوهش
· پاراگراف
{جمله یا جمله هایی است که بر روی هم یک (فکر) یا ( ایده ) را برساند .}
· گزارش
منظور از واژه (گزارش) در این کتاب عبارت است از : { شرح و تفسیر و بیان و تحلیل مطالب ، علل و مسائل مورد نظر }.
نکته مهم : این واژه ریشه لاتینی « REPORTARE» به معنی ؛ باز پس آوردن یا بازگشت اطلاعات گرفته شده است .
· موضوع گزارش نویسی
از روشها و اصولی گفتگو می کند که بدان وسیله سالم نویسی و ساده نویسی تحقق یافته ، پیغام به سرعت ، صحت و روشنی به خواننده گزارش می رسد .
· فایده گزارش نویسی
نتیجه و فایده گزارش نویسی ، { رسانیدن پیغام به خواننده است ، با سرعت ، صحت و روشنی}
· هدف از نگارش گزارش نویسی
آموختن روشها یا تکنیک هایی است که{ در برگیرنده روشنی ، کوتاهی و ربط منطقی مطالب باشد} .
· مشکلات نگارش
1- املای لغات
2- رعایت قواعد دستور زبان
3- انتخاب زمان مناسب
4- پس گرفتن مطلب
کشدار بودن مطلب
5- خط خوردگی های احتمالی
6- عدم ربط منطقی مطالب
7- ناهماهنگی الفاظ و جمله ها
· جمله
جمله ، یک یا مجموع چند کلمه است که { پیامی را از گوینده به شنونده یا از نویسنده به خواننده برساند } .
· دستور زبان و انواع آن
بخشی از فواعد زبان است که درباره ساختمان آوایی صرفی و نحوی زبان بحث می کند و می توان از آن در فراگرفتن زبان بهره مند شد .
دستور زبان به سه دسته تقسیم می شود :
1- واج شناسی ، یا علم اصوات ممیز زبان
2- سازه شناسی ، یا صرف ( علم ساختمان کلمات )
3- نحو ، یا قوانین ساختمان جمله و گروه و روابط کلمات با هم
· واج
( واج ) همام ( حرف ) است که الفبای هر زبان را تشکیل می دهد ،
نکته مهم : واج در زبان فارسی شامل حرف های فارسی است نه عربی ؛ حرفهای : ث ، ح ، ذ ، ص ، ض ، ط ، ظ ، ع ، در زبان فارسی امروز حرف است .
· واج در زبان فارسی دارای :
24 حرف صامت و 8 مصوت است .
· هجا
کوچکترین واحد قابل تلفظ زبان فارسی است که حداقل از یک صامت و یک مصوت ساخته می شود و ممکن است معنی داشته یا نداشته باشد .
· لفظ
{عبارت است از یک یا چند هجا }.
لفظ یا مستقل مانند : کوه ، دشت ، خوب ؛ یا غیر مستقل مانند : وندها ( پیش وند ، میان وند ، پس وند )
سازه شناسی
لفظ معنی داری است که از یک یا چندسازه بوجود آمده باشد و بتواند در جمله نقشی را بر عهده گیرد .
مثال : رفت ، او ، انسان ، اگر .
· نقطه را تعریف کرده و مثالی بزنید
« نقطه » ، نشانه جمله خبری است . هرجا که جمله تمام شود ، نقطه می گذاریم .
مانند : سرزمین ایران ، در منطقه خاورمیانه قرار دارد .
· انواع جمله
1- جمله خبری
2- جمله پرسشی
3- جمله امری
4- جمله تعجبی و عاطفی .
· جمله خبری
{جمله ای است که دارای معنی تمام و درنگ پایانی باشد} . مثال : هوا چندان گرم نیست .
· جمله پرسشی
جمله ای که در آن پرسشی باشد یا از انجام کار یا موضوعی ، پرسش بعمل آید .
مثال : شما در این ماموریت مشکلاتی هم داشتید ؟
· جمله امری
{جمله ای که در آن فرمانی داده باشند}.
( در جمله های امری ، ( دستور دهنده ) است و دیگری مامور و ملزم به اجرا .
مثال : خواهشمند است زود برگرد .
· جمله تعجبی یا عاطفی
جمله ای که در آن گوینده حالت عاطفی خود را مانند شگفتی ، آفرین ، اندوه و شادی نسبت به چیزی یا رویدادی بیان می کند .
مثال : چه هوای خوبی !
· مهم ترین جمله های انشایی
1- - جمله پرسشی
2- - جمله امری ( طلبی )
3-جمله تعجبی ( عاطفی )
4- جمله دعایی ( آرزو )
5- جمله تمنی ( آرزوی امر محال ، یا ممکن )
· ترجی
آرزوی امر ممکن را ترجی گویند ، چه بر امید و رجا و آرزو دلالت دارد .
· جمله ساده
جمله ای که تنها یک فعل داشته باشد ، جمله ساده خوانده می شود .
مثال : استاد ما دیروز به سفر رفت .
· جمله مستقل
جمله های ساده اگر{ دارای معنی تمام و کامل باشد } ، جمله مستقل خوانده می شود .
مثال : شما نیز چنین داستانی بپرورانید .
· حرف ( ربط)
گاهی پیوستن جمله ها به یکدیگر ، محتاج واژه ای خاص است ، این کلمه را «حرف ربط » می خوانیم .
مثال : پس ، اما ، ایکن ، بنابراین ، زیرا و ...
· جمله کامل
جمله ای است که دارای معنی تمام و درنگ پایانی باشد ، به گونه ای که شنونده یا خواننده منتظر دنباله سخن نشود .
· جمله ناقع
جمله ای که دارای معنی تمام نباشد ، به گونه ای که شنونده یا خواننده قانع نشود و منظر ادامه سخن باشد ، چه فعل داشته باشد ، چه نداشته باشد .
مثال : « تا استاد آمد ... »
· جمله مرکب
جمله مرکب آن است که بیش از یک فعل و در نتیجه بیش از یک جمله واره داشته باشد .
مثال : وقتی سرپرست وارد اطاقم شد ، من با کارگاه رفته بودم .
· جمله اسمی یا اسنادی
جمله ای که دارای یک فعل عام باشد . از قبیل : بودن ، شدن ، گشتن و گردیدن .
مثال : ابن سینا فیلسوف است .
· جمله فعلی
جمله فعلی آن است که دارای یک فعل تام و خاص باشد .
مثال : او نامه را نوشت .
نکته مهم : جای کلمات ، در جمله های اسنادی بدین ترتیب است :
1- مسندالیه
2- مسند
3- رابط یا فعل ربطی
مثال : خدا بزرگ است .
مسندالیه مسند فعل ربطی
نکته مهم : جای کلمات در جمله های فعلی بدین ترتیب است :
1- فاعل
2- مفعول صریح ( بی واسطه )
3- متمم ( مفعول با واسطه )
4- فعل
مثال : سرپرست آن گزارش را از من خواست .
فاعل مفعول صریح متمم فعل
· جمله رسا ( بلیغ )
جمله ای را گویند که با حذف یکی از اجزای آن از فصاحت و پختگی بیفتد یا جابجا کردن هر یک از کلمات آن ، مفهومش تغییر کند .
·
· راه های کوتاه کردن جمله
1- بکار بردن نقطه به جای حرف های ربط و عطف و نشانه ویرگول ( ، ) ؛
2- حذف وازه های زاید ؛
3- بکار نبردن واژه هایی که معانی دو پهلو و گوناگون دارند ؛
4- حذف واژه های مترادف و مکرر ؛
5- حذف صفت ها و فید های غیر لازم ؛
نکات راهنما به منظور تهیه و تنظیم خبر در روابط عمومی :
1- اطلاعات دقیق گویا و صحیح را برای مخاطبان بیان کنیم .
2- مسائل مهم و حساس را بیان نمائیم .
3- مخاطب شناسی کنیم و همواره خود را به جای مخاطب قرار دهیم .
4- ساده و روان بنویسیم و به غنای محتوا بیاندیشیم .
5- قبل از تهیه خبر نسبت به کسب اطلاع از موضوع و افزایش میزان آگاهی و از ابعاد مختلف پدیده یا واقعه کوشش کنیم .
6- اهداف مورد نظر در خبر رسانی از قبیل : نتایج ارتباطی ، تعیین نوع پیام ، انتخاب کانال ارتباطی و ... مورد نظر را قرار داد .
7- گویا ، رسا و مختصر بنویسیم .
8- با زبان سوم شخص و تکیه به زبان گذشته بنویسیم به طوری که احساس بی طرف بودن به مخاطب القاء شود .
9- بر روی موضوع خبر و عناصر خبری تکیه کنیم و هرگز وحدت موضوع خبری را فراموش نکنیم .
10-ارزشهای خبری را در نظر قرار داده و به بهترین شکل ممکن از آنها بهره ببریم .
11-چهار چوب کلی خبر را به صورت مرحله ای بیان کنیم و صرفا" به زوایا و عناصر خاصی تکیه نکنیم .
12-تا حد ممکن به شکل هرم وارونه بنویسیم .
13-ترجیحا" با لید های متکی با عنصر چه چیزی شروع می کنیم .
14-با بیان نقل قولهای مستند اعتبار و اعتماد خبرها را بیفزائیم .
15-به اصل خبرها بپردازیم و از تعریف و تمجید و تبلیغ یا نفی اتناع یا رویداد پرهیز کنیم .
16-منابع خبری را ذکر کنیم .
17- نظر خود را به جای خواننده القاء نکنیم .
18- از بیان مطالب حاشیه ای و آوردن مطالب جزئی و بی ارزش پرهیز کنیم .
19- چنانچه در خبر مجبور شدیم لید را با چه کسی آغاز کنیم سمت و یا عنوان شخص را به نان و نام خانوادگی او ترجیح دهیم
20- مهمترین عناصر خبری ، چه چیزی ، چه کسی و کجا در پاراگراف اول خبر و تحت غالب لید خبر بیان کنیم .
21 جمله بندی مناسب استفاده کنیم و پرهیز از اطناب در جمله نویسی را رعایت کنیم بهترین حالت 15 تا 17 واژه در یک جمله است .
22- از پاراگراف های کوتاه استفاده کنیم و 6 تا 1 خط و هر پاراگراف را به موضوع خاص اختصاص دهیم .
23- دانش خویش را در حوزه شناخت ساختار دستور زبان فارسی را رعایت کنیم .
24- مطالعه کردن و خواندن مقدمه نوشتن است .
25- ارقام را به صورت حروفی بنویسیم .
26- از بکارگیری کلمات و اصطلاحات محاوره ای در نوشته ها پرهیز کنیم.
27- سرعت در تهیه و تنظیم خبر را هرگز فراموش نکنیم .
28- از غلط های املایی و انشایی پرهیز کنیم .
29- اصول اخلاقی و حرفه ای را رعایت کنیم .
30- از بیان کلمات تخصصی و تنظیم و انتشار خبر برای مطبوعات پرهیز کنیم .
31- در بیان و نوشته ها اغراق نکنیم .
32- موانع پیرامون انتشار و درج اخبار را شناسایی و آن را به بهترین نحو مدیریت کنیم
مطالب مندرج متعلق به اینجانب نمی باشد