روابط عمومی گرایش رسانه : اصول سخنوری
اصول سخنوری
فن بیان و سخنوری
فن بیان یک هنر است نه یک علم و سخنوری فن است.
شکلهای ارتباط شفاهی
ارتباط شفاهی دوجانبه –ارتباط گفتاری در گزوههای کوچک –سخنرانی عمومی-ارتباط گفتاری
سازمانی- ارتباط گفتاری در رسانه های جمعی
چهارمهارت ارتباطی
صحبت کردن (42/0)-گوش دادن(32/0)-خواندن(15/0)-نوشتن(11/0)
اهمیت آموزش ارتباط گفتاری
hبکارگیری این ارتباط آسان است ،تنها تعداد معدودی از انسانها در آن قدرت دارندوتنها کسانی که از طریق آموزش اصول ،تمرین و تجربه مهارت لازم را بدست می آورند، می توانند از ایناستعداد استفاده کنند.
علل گرایش مردم به ارتباط شفاهی
الف- سرعت انتقال پیام ب – رهایی از قواعد پیچیده زبانی ج – سهولت انتقال پیام د- بهره گیری از تاثیر ارتباط مستقیم ه- امکان دریافت سریع بازخورد و-امکان بهره گیری از ارتباط غیر کلامی
شباهتها و تفاوتهای گفتگوی معمولی و سخنرانی
شباهتها:الف - هر دودارای سازمان و خواستار هستند و گوینده باید به پیام خود
سازمان بدهد.
ب-گوینده پیام خود را لحظه ارتباط با واکنش مخاطب خود تهیه و ارائه کند
ج-گوینده پیام خود را با هدف کسب نفوذ و نتیجه بیان می کند.
د-گوینده پیام خود را لحظه ارتباط با واکنش مخاطب تطبیق می دهد و به باز خوردهای او توجه می کند
تفاوت ها:الف -سخنرانی عمومی دارای ساختار مشخص تری و نیازمند طرح ریزی دقیق تری
است همچنین زمان معینی رابه گوینده تحمیل می کند معمولا"حین سخنرانی سخنان گوینده
را قطع نمی کند ب سخنرانی عمومی نیازمند روش متفاوتی برای ارائه است .
ج -در سخنرانی عمومی زبان رسمی به خدمت گرفته می شود و اصطلاحات عامیانه گر به اقتضای موضوع یا شرایط خاص در آن بکار نمی رود.
عناصر فرآیند ارتباط
1-فرستنده 2-رمز گذاری3 -پیام 4 –رسانه 5 -رمز گشایی 6 –گیرنده 7-پاسخ 8-بازخورد 9-نوفه نویز یا پارازیت
انواع اختلال در فرایند سخنرانی
اختلال محیطی – اختلال فیزیولوژیکی – اختلال معنایی – اختلال ساختاری – اختلال سازمانی – اختلال فرهنگی – اختلال روانی
اختلالات معنایی
انتخاب زبان نا مناسب 2-عدم آشنایی شنوندگان با زبان 3-فراوانی مفاهیم و اصطلاحات
تخصصی
اختلالات ساختاری
عدم رعایت دستور زبان 2-عدم هماهنگی زمان افعال
تاریخچه سخنوری
ذکر تاریخچه سخن گفتن عادی و رایج مد نظر نیست بلکه آنچه مورد توجه است اصول
سخنوری و خطابه است. یعنی همان فنی که در آغاز برای اثبات مدعا و دفاع از حق و
اقناع دیگران بکار رفته و محققان و صاحبنظران برای آن قواعد و مقرراتی را تدوین
کرده اند.
پیشینه سخنوری در ایران
اشاره اعراب صدر اسلام به سخنوری ایرانیان در کتابهای تاریخ نظم و نثر 2-بهره مندی
برخی خطیبان یونانی از محضر استادان ایرانی با توجه به مطالعات مورخان وشرق شناسان
3-اشاره به طبقه زبان آوران در اوستا کتاب مقدس زرتشتیان
پیشینه سخنوری در سایر ممالک
الف - برای نخستین بار در یونان باستان برای دفاع از حق مالکیت ب -رایج شدن در روم
پس از یونان باستان ج - قرون وسطی :انحطاط سخنوری
و محدود شدن به مسائل مذهبی 4-رنسانس و پس از آن تاکنون : رونق سخنوری همراه با پیشرقت
های علمی بویژه در انگلستان و آمریکا
تعریف سخنوری
سخنوری فن اقناع وترغیب است . مجموعه اصول و قواعدی که سخنوربا استفاده از آن در ذهن شنوندگان خود تاثیر لازم را به جا می گذارد و به مقصود خود برسد.
ملزومات اصلی سخنوری
استعداد :توانایی درونی و ذاتی 2-علاقه:گرایش 3-آموزش :دانش
اهداف سخنوری از نگاه مارگارت پینتر
اطلاع دادن 2-اقناع کردن 3-ترغیب کردن 4-تاثیر خاصی نهادن 5-تفریح وسرگرمی
رابطه سخنوری و تغییر باورها و رفتارها
الف - در حالت منطقی و برای ماندگار کردن رفتار باور را تغییر داد.
ب – گاهی تغییر رفتار به لحاظ محدودیت زمانی مقدم به تغییر باور می شود.
ج – در حالت مقدم دانستن تغییر رفتار تلاش جدی برای تغییر باورها نیز انجام گیرد.
در مجموع تغییر رفتار سریعتر از تغییر باور است.
رابطه بین کلام نگرش و رفتار
الف - اولین همراهی و مخاطب با فرستنده پیام کلامی ب -دومین همراهی نگرشی ج-سومین
همراهی رفتاریست
انواع پاداشهای که سخنران مایل است از مخاطب دریافت کند
حال و هوای محل سخنرانی قبل از شروع 2-نحوه استقبال 3-نحوه معرفی 4-توجه شنوندگان
در دقایق اولیه 5-میزان و نحوه مشارکت 6-اظهار رضایت در پایان سخنرانی7-دعوت مجدد
از سخنران(باتاخیر)
طبقه بندی انواع سخنرانی
بر اساس اهداف – بر اساس رسمی و غیر رسمی بودن (عمومی و رسمی)– بر اساس علم سخنوری- بر اساس
استفاده از متن- بر اساس میزان آمادگی قبلی – بر اساس موض
اجزای سخنرانی
مقدمه – متن – نتیجه
مقدمه :1-سلام و احوال پرسی 2-تشکر از حاضرین 3-اظهار خرسندی از فرصت سخن گفتن
4-معرفی خود 5-معرفی دقیق موضوع 6-ترسیم محدوده موضوع 7-طرح یک یا چند سوال درباره
موضوع 8-شرح روند سخنرانی 9-تشریح نحوه مشارکت 10-تلاش جدی برای جذاب کردن لحظات
اولیه سخنرانی
متن:1-تشریح موضوع از ابعاد مختلف 2-بررسی تاریخچه موضوع وسوابق 3-توصیف مبانی نظری 4-توصیف ابعاد کاربردی 5-استناد6 -شاهد آوردن 7-تلاش تدریجی برای پاسخ گفتن به سوالات اولیه 8-زمینه سازی برای جمع بندی و نتیجه گیری
نتیجه: 1-جمع بندی 2-تکرار سوالات و پاسخ کوتاه به آنها
3-تلخیص مطالب ارائه شده4-تشریح کاربردی بحث 5-معرفی منابع مفید برای مطالعه
حاضران 6-معرفی مطالب تکمیل کننده بعدی 7-تشکر و خداحافظی
سه اصل مهم در سخنرانی
1-درهمان دقایق اولیه کلید موفقیت رقم می خورد2-از همان لحظه اول با نشاط باشید
3-صدایتان از همان اول اوج بگیرد
مراحل 13 گانه تهیه وتنظیم سخنرانی و کسب آمادگی
1-انتخاب موضوع وتعیین اهداف 2 -شناخت مخاطب 3-تعیین انواع اطلاعات مورد نیاز
درباره موضوع4-شناسایی دقیق منابع اطلاعاتی 5- گردآوری اطلاعات مورد نیاز 6- طبقه
بندی ارزیابی و تلخیص اطلاعات 7-انتخاب محورها و مطالب اصلی سخنرانی 8-توزیع مطالب
بین سه بخش 9- نگارش متن کامل سخنرانی 10- تهیه وتنظیم یادداشت از کل محتوای
سخنرانی 11- تمرین سخنرنی 12-کسب آخرین اطلاعات درباره مخاطبان مکان و زمان
سخنرانی 13-تعیین ترتیب مطالب در هر یک از سه بخش (سبک هرم وارونه)
شیوه های تحلیل مخاطبان
1ـ از نظر جنسیت 2ـ- از نظر سنی 3ـ- تفاوتهای ناشی از قومیت ،نژاد ،اخلاق،و زمینه های
فرهنگی 4ـ-عضویت گروهی 5ـ-تحلیل وضعیتی مخاطبان
تقسیم بندی مراحل سخنوری از آغاز تا پایان
1ـ تعیین موضوع واهداف سخنران 2ـ جمع آوری اطلاعات سخنرانی 3ـ- آماده سازی متن سخنرانی
4ـ- ارایه سخنرانی 5ـ بررسی سخنرانی از نظر باز خوردها
کلاسهای گویندگی و سخنوری