محمد اسکندری - روابط عمومی - گرایش رسانه

که مازندران شهر ما یاد باد

که مازندران شهر ما یاد باد

public relations روابط عمومی

بایگانی

روابط عمومی گرایش رسانه : اصول سخنوری

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۱۹ ب.ظ

اصول سخنوری

 

 فن بیان و سخنوری 

فن بیان یک هنر است نه یک علم و سخنوری فن است.


 شکلهای ارتباط شفاهی 
ارتباط شفاهی دوجانبه
ارتباط گفتاری در گزوههای کوچک سخنرانی عمومی-ارتباط گفتاری سازمانی- ارتباط گفتاری در رسانه های جمعی 


 چهارمهارت ارتباطی 
صحبت کردن (42/0)-گوش دادن(32/0)-خواندن(15/0)-نوشتن(11/0)


 اهمیت آموزش ارتباط گفتاری 

hبکارگیری این ارتباط آسان است ،تنها تعداد معدودی از انسانها در آن قدرت دارندوتنها کسانی که از طریق آموزش اصول ،تمرین و تجربه مهارت لازم را بدست می آورند، می توانند از ایناستعداد استفاده کنند.

 علل گرایش مردم به ارتباط شفاهی 

الف- سرعت انتقال پیام ب رهایی از قواعد پیچیده زبانی ج سهولت انتقال پیام د- بهره گیری از تاثیر ارتباط مستقیم ه- امکان دریافت سریع بازخورد و-امکان بهره گیری از ارتباط غیر کلامی

 

شباهتها و تفاوتهای گفتگوی معمولی و سخنرانی 


شباهتها:الف - هر دودارای سازمان و خواستار هستند و گوینده باید به پیام خود سازمان بدهد.

ب-گوینده پیام خود را لحظه ارتباط با واکنش مخاطب خود تهیه و ارائه کند

ج-گوینده پیام خود را با هدف کسب نفوذ و نتیجه بیان می کند.

د-گوینده پیام خود را لحظه ارتباط با واکنش مخاطب تطبیق می دهد و به باز خوردهای او توجه می کند


تفاوت ها:الف -سخنرانی عمومی دارای ساختار مشخص تری و نیازمند طرح ریزی دقیق تری است همچنین زمان معینی رابه گوینده تحمیل می کند معمولا"حین سخنرانی سخنان گوینده را قطع نمی کند
  ب سخنرانی عمومی نیازمند روش متفاوتی برای ارائه است .

ج -در سخنرانی عمومی زبان رسمی به خدمت گرفته می شود و اصطلاحات عامیانه گر به اقتضای موضوع یا شرایط خاص در آن بکار نمی رود.


 عناصر فرآیند ارتباط 
1-فرستنده 2-رمز گذاری3 -پیام 4
رسانه 5 -رمز گشایی 6 گیرنده  7-پاسخ  8-بازخورد 9-نوفه نویز یا پارازیت

 انواع اختلال در فرایند سخنرانی 

اختلال محیطی اختلال فیزیولوژیکی اختلال معنایی اختلال ساختاری اختلال سازمانی اختلال فرهنگی اختلال روانی

اختلالات معنایی
 
انتخاب زبان نا مناسب 2-عدم آشنایی شنوندگان با زبان 3-فراوانی مفاهیم و اصطلاحات تخصصی


اختلالات ساختاری
 
عدم رعایت دستور زبان 2-عدم هماهنگی زمان افعال

تاریخچه سخنوری
 
ذکر تاریخچه سخن گفتن عادی و رایج مد نظر نیست بلکه آنچه مورد توجه است اصول سخنوری و خطابه است. یعنی همان فنی که در آغاز برای اثبات مدعا و دفاع از حق و اقناع دیگران بکار رفته و محققان و صاحبنظران برای آن قواعد و مقرراتی را تدوین کرده اند.

 پیشینه سخنوری در ایران 
اشاره اعراب صدر اسلام به سخنوری ایرانیان در کتابهای تاریخ نظم و نثر 2-بهره مندی برخی خطیبان یونانی از محضر استادان ایرانی با توجه به مطالعات مورخان وشرق شناسان 3-اشاره به طبقه زبان آوران در اوستا کتاب مقدس زرتشتیان

 

پیشینه سخنوری در سایر ممالک
الف - برای نخستین بار در یونان باستان برای دفاع از حق مالکیت ب -رایج شدن در روم پس از یونان باستان
  ج - قرون وسطی :انحطاط سخنوری و محدود شدن به مسائل مذهبی 4-رنسانس و پس از آن تاکنون : رونق سخنوری همراه با پیشرقت های علمی بویژه در انگلستان و آمریکا


تعریف
 سخنوری 

سخنوری فن اقناع وترغیب است . مجموعه اصول و قواعدی که سخنوربا استفاده از آن در ذهن شنوندگان خود تاثیر لازم را به جا می گذارد و به مقصود خود برسد.


ملزومات اصلی سخنوری
 
استعداد :توانایی درونی و ذاتی 2-علاقه:گرایش 3-آموزش :دانش

 

اهداف سخنوری از نگاه مارگارت پینتر 
اطلاع دادن 2-اقناع کردن 3-ترغیب کردن 4-تاثیر خاصی نهادن 5-تفریح وسرگرمی

 

رابطه سخنوری و تغییر باورها و رفتارها 

الف - در حالت منطقی و برای ماندگار کردن رفتار باور را تغییر داد.

ب گاهی تغییر رفتار به لحاظ محدودیت زمانی مقدم به تغییر باور می شود.

ج در حالت مقدم دانستن تغییر رفتار تلاش جدی برای تغییر باورها نیز انجام گیرد.

در مجموع تغییر رفتار سریعتر از تغییر باور است. 

رابطه بین کلام نگرش و رفتار 
الف - اولین همراهی و مخاطب با فرستنده پیام کلامی ب -دومین همراهی نگرشی ج-سومین همراهی رفتاریست


انواع پاداشهای که سخنران مایل است از مخاطب دریافت کند
 
حال و هوای محل سخنرانی قبل از شروع 2-نحوه استقبال 3-نحوه معرفی 4-توجه شنوندگان در دقایق اولیه 5-میزان و نحوه مشارکت 6-اظهار رضایت در پایان سخنرانی7-دعوت مجدد از سخنران(باتاخیر)


طبقه بندی انواع سخنرانی
 
بر اساس اهداف
بر اساس رسمی و غیر رسمی بودن (عمومی و رسمی) بر اساس علم سخنوری- بر اساس استفاده از متن- بر اساس میزان آمادگی قبلی بر اساس موض
 

اجزای سخنرانی 
مقدمه
متن نتیجه 
مقدمه :1-سلام و احوال پرسی 2-تشکر از حاضرین 3-اظهار خرسندی از فرصت سخن گفتن 4-معرفی خود 5-معرفی دقیق موضوع 6-ترسیم محدوده موضوع 7-طرح یک یا چند سوال درباره موضوع 8-شرح روند سخنرانی 9-تشریح نحوه مشارکت 10-تلاش جدی برای جذاب کردن لحظات اولیه سخنرانی

متن:1-تشریح موضوع از ابعاد مختلف 2-بررسی تاریخچه موضوع وسوابق 3-توصیف مبانی نظری 4-توصیف ابعاد کاربردی 5-استناد6 -شاهد آوردن 7-تلاش تدریجی برای پاسخ گفتن به سوالات اولیه 8-زمینه سازی برای  جمع بندی و نتیجه گیری

نتیجه: 1-جمع بندی 2-تکرار سوالات و پاسخ کوتاه به آنها 3-تلخیص مطالب ارائه شده4-تشریح کاربردی بحث 5-معرفی منابع مفید برای مطالعه حاضران 6-معرفی مطالب تکمیل کننده بعدی 7-تشکر و خداحافظی
 

سه اصل مهم در سخنرانی 
1-درهمان دقایق اولیه کلید موفقیت رقم می خورد2-از همان لحظه اول با نشاط باشید 3-صدایتان از همان اول اوج بگیرد

 
 مراحل 13 گانه تهیه وتنظیم سخنرانی و کسب آمادگی 
1-انتخاب موضوع وتعیین اهداف 2 -شناخت مخاطب 3-تعیین انواع اطلاعات مورد نیاز درباره موضوع4-شناسایی دقیق منابع اطلاعاتی 5- گردآوری اطلاعات مورد نیاز 6- طبقه بندی ارزیابی و تلخیص اطلاعات 7-انتخاب محورها و مطالب اصلی سخنرانی 8-توزیع مطالب بین سه بخش 9- نگارش متن کامل سخنرانی 10- تهیه وتنظیم یادداشت از کل محتوای سخنرانی 11- تمرین سخنرنی 12-کسب آخرین اطلاعات درباره مخاطبان مکان و زمان سخنرانی 13-تعیین ترتیب مطالب در هر یک از سه بخش (سبک هرم وارونه)

 

شیوه های تحلیل مخاطبان 
1ـ از نظر جنسیت 2ـ- از نظر سنی 3ـ- تفاوتهای ناشی از قومیت ،نژاد ،اخلاق،و زمینه های فرهنگی 4ـ-عضویت گروهی 5ـ-تحلیل وضعیتی مخاطبان
 


تقسیم بندی مراحل سخنوری از آغاز تا پایان
 
1ـ تعیین موضوع واهداف سخنران 2ـ جمع آوری اطلاعات سخنرانی
    3ـ- آماده سازی متن سخنرانی   

4ـ- ارایه سخنرانی   5ـ بررسی سخنرانی از نظر باز خوردها



 مطالب مندرج متعلق به اینجانب نمی باشد


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۱۲
محمد اسکندری

اصول سخنوری

فن بیان

نظرات  (۱)

۱۸ دی ۰۰ ، ۲۰:۳۴ تجهیزات پزشکی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی