روابط عمومی گرایش رسانه : گرد همائی، سمینار و جشنواره(بخش اول)
گردهمایی، سمینار و جشنواره
سمینارSeminar : سمینار نوعی کنفرانس است که برای تبادل نظر گروهی کوچک تشکیل میشود؛ یک یا چند نفر از آنها سخنران و بقیه شنونده هستند. این نوع میتینگ می تواند شامل جلسات گروهی از دانشجویان سال بالا باشد که تحت هدایت یک استاد، در یک پژوهش یا مطالعه جدی حول موضوعی خاص شرکت میکنند و یا واحد درسی پیشرفتهای را میگذرانند. در این نوع گردهمایی، نتایج پیشبینی شدهای مورد انتظار است. در سمینار، بیش از تبادل نظرشرکتکنندهها، تجربهی روش تدریس مورد نظر است. این برنامه معمولاً به صورت خودمانی برگزار شده، روی بخش کوچکی از یک موضوع صحبت میشود و شنوندگان در هر بخش از آن میتوانند سخن گوینده را قطع کرده و سؤال کنند. به هر حال انواع مختلف سمینار وجود دارد ولی اساساً نوعی بحث آزاد برای تقویت مهارتهای اعضاست. این همایش معمولاً در محل سالن کنفرانس یا آمفی تئاتر برگزار میشود.
ساختار گردهمایی
ستاد برگزاری گردهمایی : کمیته اجرایی (دبیر اجرایی – دبیر اجرایی – تبلیغات و روابط عمومی – نمایشگاه و جشنواره – انتشارات) - کمیته علمی (دبیر علمی – دبیرخانه – هیات داوران )
مراحل مدیریت گردهمایی : گردهمایی همچون سایر مراسم در سه مرحله قبل، حین و بعد از برگزاری مدیریت میشود.
1- قبل از برگزاری گردهمایی : طراحی، چاپ و توزیع دعوتنامه – طرح و چاپ فرمها و سربرگهای گردهمایی – برگزاری جلسات هماهنگی با کیمته علمی – طراحی و تهیه امور خطاطی و گرافیک( پوستر، کارت و ...) – پیش بینی حمل و اسکان میهمانان خارجی – تهیه پیش خبر و ارسال به رسانهها – کنترل سالن برگزاری (تهویه، صندلی، صوتی و تصویری، و ...) –برگزاری کنفرانس خبری قبل از برگزاری – تهیه مطالب، چاپ و توزیع پیش شماره خبرنامه گردهمایی – پیگیری دریافت دعوتنامههای ارسالی از سوی سخنرانان و مدعوین کلیدی – انتشار فراخوان مقالات گردهمایی از طریق نشریات – تهیه و توزیع پوستر و بروشور فراخوان مقالات
تهیه مهرهای مورد نیاز گردهمایی : صدور کارت شناسایی حاضران گردهمایی – تهیه آرم و پرچم گردهمایی – تزیین و تجهیز سالن گردهمایی –تهیه هدایای گردهمایی – و ...
2- حین برگزاری گردهمایی : تهیه بولتن گردهمایی و یا بروشور خبری و ویژهنامهها و توزیع آن– تشکیل مصاحبههای مطبوعاتی، رادیویی یا تلویزیونی – تهیه متن قطعنامه – ارسال خبر به نشریات(به خصوص نشریاتی که حضور نیافتهاند) – راهنمایی مدعوین به محل برگزاری گردهمایی، نمایشگاه و محل پذیرایی – راهنمایی خبرنگاران به محل اسکان در گردهمایی –فیلمبرداری و عکسبرداری – برگزاری نمایشگاه کتاب – ضبط صدا (سخنرانی و ...) – اعطای لوح تقدیر به فعالان برگزاری گردهمایی – اعطای لوح تقدیر به سخنرانان – تجلیل از پیشکسوتان– انجام نظرسنجی از حاضران – ترجمه همزمان سخنرانیها – انتشار و انعکاس اطلاعات در سایت گردهمایی – ثبت نام شرکتکنندگان برای ارسال کتاب گردهمایی – تدوین بیانیه پایانی گردهمایی
3- بعد از برگزاری گردهمایی : تهیه بولتن بریده جراید – چاپ متن قطعنامه و ارسال برای رسانهها – چاپ متن قطعنامه و ارسال به مدعوین گردهمایی – تهیه فیلم گردهمایی (تهیه گزارش تصویری گردهمایی) – حمل و نقل خبرنگاران – حمل و نقل میهمانان خارجی و انجام امور روادید آنها – ارسال نامه تشکر به سخنرانان گردهمایی – ارسال نامه تشکر به رسانههایی که در گردهمایی حضور یافتهاند – ارسال عکس و فیلم سخنرانی هر سخنران به خودش – ارسال یادبود به حاضران گردهمایی – پذیرایی از مدعوین و شرکت کنندگان – تهیه گزارش مکتوب گردهمایی –انتشار کتاب گردهمایی – و ...
گامهای اولیه برگزاری گردهمایی : انتخاب عنوان – انتخاب موضوع – ضرورت برگزاری –مرور تاریخچه برگزاری – تشکیل شورای سیاستگذاری – معرفی دبیر علمی – معرفی دبیر اجرایی
وظایف شورای سیاست گذاری و دبیر اصلی گردهمایی : تعیین دبیر اصلی – تبیین اهداف برگزاری – پیش بینی و تصویب بودجه – تعیین کمیتههای مورد نیاز(تبلیغات و روابط عمومی، تدارکات، تشریفات، انتشارات، بودجه، پیگیری و نظارت، علمی، اجرایی، مالی، نمایشگاه و ...) –تعیین دبیر علمی – تعیین دبیر اجرایی – صدور احکام – تعیین مدعوین اصلی و شخصیتها –تعیین سخنرانان کلیدی مراسم افتتاحیه و اختتامیه – ابلاغ مصوبات شورای سیاستگذاری به دبیران علمی و اجرایی – پیشبینی میزان و شرایط واگذرای تسهیلات برای شرکتکنندگان – تعیین محل برگزاری – تصویب جدول زمان بندی(کلیات) – تصویب سطح جوایز – تصویب کلیات مربوط به فراخوان و پوستر – آرم و لوگوی گردهمایی – تصویب کلیات مربوط به برنامههای جنبی – تعیین هزینههای مالی مربوط به حضور شرکتکنندگان و حقالزحمه عوامل مؤثر – تعیین حدود اختیارات کمیتههای علمی و اجرایی – تعیین کمیته بحران و اعضای آن – تصویب شرایط حضور حامیان مادی و معنوی
وظایف کمیته علمی و دبیر آن : دریافت و ثبت خلاصه و اصل مقالات – تعیین اعضای کمیته علمی – هماهنگی جهت برگزاری جلسات کمیته علمی تبیین محورهای گردهمایی – هماهنگی با دبیر اصلی و دبیر اجرایی – تعیین داوران علمی – ارسال خلاصه و اصل مقالات برای داوران در موعد مقرر – جمعآوری مقالات داوری شده – جمعبندی نظرات داوران و انتخاب مقالات قابل چاپ و ارائه موعد مقرر – تعیین فرمت لازم برای تدوین خلاصه و اصل مقالات توسط مؤلفین –سفارش مقالات مرتبط با محورها – تشکیل زیر کمیتههای فرعی در صورت لزوم و با هماهنگی دبیر اصلی ایجاد کانال ارتباط مستقیم با ارائهدهندگان مقالات – تعیین اعضای پانلهای تخصصی –طراحی کارگاههای تخصصی جنبی – تعیین معیارها و ملاکهای ارزیابی مقالات – تعیین میزان کارکرد داوران و اعضای کمیته علمی و پیگیری حقالزحمه آنان
ارزیابی گردهمایی و گزارش بازخورد: طراحی پرسشنامه جامع نظرسنجی از شرکتکنندگان (اصول طراحی پرسشنامه) – توزیع و جمعآوری پرسشنامه در زمان مناسب – استخراج اطلاعات پرسشنامهها – پردازش اطلاعات پرسشنامهها – تهیه گزارش عملکرد به تفکیک حوزههای مختلف پرسشنامهها – ارائه بازخورد به کلیه ذینفعان – اصلاح رویهها با توجه به اطلاعات بدست آمده
کنفرانس خبری (مطبوعاتی) :مدیریت کنفرانس خبری یکی از وظایف اصلی روابط عمومیهاست. در کنفرانس خبری که یک یا چند نفر پاسخگوی سؤالات خبرنگاران هستند و یکی از آزادترین انواع مصاحبههاست، تمامی خبرنگاران حق شرکت در آن را دارند. این کنفرانس باید فصلی برگزار شود و در آغاز آن گزارشی از عملکرد فصل گذشته و برنامههای آتی سازمان در فصل آینده به خبرنگاران ارایه شود و سپس برنامهها توسط خبرنگاران به نقد کشیده شود و پرسش و پاسخ آزاد برگزار گردد. کنفرانسهای ویژه با موضوعات خاص در مواقع رویدادهای مهم، افتتاح و برگزاری نمایشگاهها، سمینارها و اتفاقات و بحرانها نیز برگزار میشود. ابتدا در چنین کنفرانسهایی موضوع اصلی کنفرانس به گفتگو گذاشته میشود سپس بخشی به سؤالات خارج از موضوع کنفرانس اختصاص مییابد. برای اینکه در برگزاری کنفرانسهای مطبوعاتی بیشترین بهرهبرداری حاصل شود، روابط عمومیها میبایست تمهیدات و پیشبینیهای مختلفی را اتخاذ نمایند.
ضرورت و نیاز مصاحبه
اولین نکته در برگزاری کنفرانس مطبوعاتی ضرورت و نیاز آن است. یعنی کارگزار روابط عمومی باید بداند که آیا برگزاری این کنفرانس در این مقطع زمانی لازم است و آیا اطلاعاتی که قرار است از سوی رییس سازمان و یا مؤسسه در اختیار رسانهها قرار گیرد ارزشمند برای افکار عمومی هست یا خیر؟ زیرا چنانچه نمایندگان رسانهها در یک کنفرانس مطبوعاتی حضور یابند و مشتی مطلب تکراری، خستهکننده و بی ارزش بشنوند اعتماد آنها سلب گردیده و در مصاحبهها و کنفرانسهای بعدی سازمان کمتر حضور خواهند یافت و یکی از ذیقیمتترین ابزارهای قابل استفاده روابط عمومیها که رسانهها هستند از دست خواهند رفت.
تهیه متن مصاحبه
روابط عمومی یک سازمان با توجه به آگاهی و اشرافی که بر سازمان و مؤسسه خود دارد و با توجه به شناختی که از مخاطبان خود حاصل نموده میبایست مبادرت به تدوین متن مصاحبه نماید.
بدیهی است تدوین متن مصاحبه برای کنفرانس مطبوعاتی فرصتی است که در آن میتوان با حوصله مطالب مهم و اساسی را همراه با آمار و جداول تنظیم نمود تا علاوه بر مطالب شفاهی مدیر و رییس سازمان مورد بهرهبرداری نمایندگان رسانهها قرار گیرد و در صورتی که نماینده رسانهای در کنفرانس حضور نداشته باشد میتوان آن را برای وی ارسال کرد تا در رسانه خود از آن استفاده نماید.
ضمناً متن مصاحبه از پیش آماده شده به مصاحبه شونده امکان میدهد تا با احاطه بیشتری بر آمار و ارقام و مطالب سخن بگوید و چنانچه مطلب مهمی را فراموش کرد رسانهها با مراجعه به متن از آن استفاده نمایند. با این حال متن مصاحبه نباید از حد معمول بیشتر باشد و باید از پراکندهنویسی و مطالب خستهکننده تکراری جلوگیری کرد.
زمان مصاحبه
در یک کنفرانس مطبوعاتی زمان مصاحبه مهم است. باید دقت کرد که روز مصاحبه نباید با روزهایی که معمولاً روزهای مهم و خبرساز است یا قرار است رویداد مهمی اتفاق افتد تداخل نماید مگر اینکه با آن رویدادها ارتباط داشته باشد. از سوی دیگر روزهای آخر هفته و یا روزهای تعطیل مثل پنجشنبه و جمعه برای مصاحبه انتخاب نشود زیرا امکان دعوت و جمعآوری خبرنگاران و نمایندگان رسانهها مقدور نمیباشد. اما چنانچه لازم است در این روزها نیز اطلاع رسانی شود میبایست از طریق فکس و ارسال خبر مطالب را به رسانههایی نظیر رادیو وتلویزیون ارسال نمود.
در مجموع اوایل و اواسط هفته برای برگزاری کنفرانسهای مطبوعاتی مناسب میباشد.
ضمناً انتخاب ساعت مصاحبه نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. بهترین ساعت برای برگزاری کنفرانسهای مطبوعاتی ساعت 10 صبح میباشد زیرا هم تلویزیون فرصت پیدا می کند آن خبر را در شبکهها و ساعات مختلف روز بویژه بخشهای خبری پوشش دهد و هم روزنامههای کشور که اغلب صبحها منتشر میشوند فرصت پیدا میکنند خبر را با شرح و بسط بیشتری منتشر نمایند.
تهیه و ارسال متن دعوت
بعد از اینکه زمان مصاحبه مشخص شد میبایست دعوتنامهای را تنظیم کرد و در آن از نمایندگان رسانهها دعوت به عمل آورد تا در روز و ساعت مقرر در محل برگزاری کنفرانس حضور یابند.
بهتر است در متن دعوتنامه به محورهای گفت و گوی فرد موردنظر یعنی مصاحبهشونده همراه با اسم و سمت وی اشاره شود. نامه را به سردبیر یا دبیر بنویسید و بعد از فکس و ارسال آن مجدداً پیگیری نموده و شخصاً از خبرنگار و رابط خبری خواهش نمایید که در کنفرانس حضور بهم رساند.
چنانچه حضور تلویزیون و شبکههای مختلف در کنفرانس مطبوعاتی ضروری است حتماً با مسئولان و خبرنگاران آن شبکهها در ارتباط باشید زیرا حضور دوربین تلویزیون با توجه به ویژگیها و مخاطبین گسترده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به معنی اهمیت مصاحبه و کنفرانس شما نیز خواهد بود.
سایر تمهیدات
1- وضعیت نور، سیستم صوتی، نظافت، تزیین و ... اتاق کنفرانس را بررسی نمایید.
2- ضبط صوت، دوربین فیلمبرداری و عکاس روابط عمومی را توجیه نموده تا در روز و ساعت کنفرانس حضور داشته باشد. (انجام عکاسی، فیلمبرداری و ضبط ضروری است زیرا به عنوان مستندات می تواند در آینده مورد استفاده قرار گیرد.(
3- فولدرهای کیف مانندی را طراحی نموده و بروشورها، جداول، کاتالوگ، تصویر مصاحبهشونده، متن مصاحبه، کاغذ یادداشت، خودکار و ... را در آن قرار دهید.
ضمناً می توانید عکس مصاحبه شونده را در یک CD طراحی نموده و تحویل خبرنگاران دهید.
4- به اطلاعات درب ورودی زمان و مکان مصاحبه را اطلاع دهید تا خبرنگاران برای ورود مشکلی نداشته باشند.
5 -به نزدیکترین آژانس تاکس تلفنی اطلاع دهید مقارن با ساعات پایانی کنفرانس تعدادی تاکسی در مقابل سازمان یا شرکت شما برای بردن خبرنکاران حضور داشته باشند.
علاوه بر پیش بینی تمهیداتی که در بالابه آن اشاره شد نکات ریز و در عین خال مهمی وجود دارد که میبایست قبل، حین و بعد از برگزاری کنفرانس به آنها نیز توجه کرد.ا ز این قبیل است.
6- تلاوت آیاتی از کلامالله مجید در ابتدای کنفرانس بر فضای معنوی کنفرانس خواهد افزود.قاری و قرآن برای این کار آماده باشد.
7- چنانچه کنفرانس مصادف با ناهار یا شام باشد تدابیر لازم و پیشبینی تعداد شام و افراد سرویسدهنده و مکان آن را بنمایید.
8-هدایایی به رسم یادبود که طرح و آرم سازمان شما بر آن نقش بسته باشد خالی از لطف نیست ولی ارزش آن نباید آنقدر زیاد باشد که تصورات منفی خبرنگاران و ... را برانگیزد.
9- دستگاه فکس، تلفن و ... برای استفاده احتمالی خبرنگاران در مجاورت اتاق کنفرانس وجود داشته باشد.
10- وسایل پذیرایی از قبیل چای، شیرینی، میوه و ... قبلاً هماهنگ شده باشد لیکن پذیرایی چایی در زمان مناسب و هنگامی که دوربین تلویزیون مشغول فیلمبرداری نیست انجام شود.
11- در هنگام ورود خبرنگاران آنان را به درستی به محل کنفرانس راهنمایی کنید تا در ورودیها و اتاقهای سازمان سرگردان نشوند.
12- از قبل فرمی تهیه و هنگام ورود خبرنگاران نام، تلفن، فکس و رسانههای آنها را یادداشتنمایید
13- در صورت امکان منشورهای 3 وجهی تهیه و اسامی کلیه روزنامهها روی آنها به طرز زیبا نوشته و بر روی میزها چیده شود تا آنها هنگام مراجعه بر روی صندلی مورد نظر خود قرار گیرند. البته چنانچه تمایل به جا به جایی داشتند اجازه دهید در هر جا و محلی که دوست دارند قرار گرفته و سپس منشور را در همان محل قرار دهید. این امر علاوه بر زیبایی خاص خود نشاندهنده حضور یا عدم حضور نمایندگان رسانهها است. ضمناً چیدمان منشور را به طور تصادفی قرار دهید تا نوع چیدن آن تبعیض آمیز به نظر نیاید.
14- تعداد افراد دعوت شده را از قبل پیش بینی کنید و چنانچه صندلی به تعداد کافی نیست، آن را تأمین نمایید.
15- چنانچه رسانهای در کنفرانس حضور نداشت بعد از پایان کنفرانس متن مصاحبه را برایش ارسال نمایید.
16- از خبرنگاران و رسانههایی که در انعکاس خبر شما تلاش نمودهاند در روزهای بعد به طور مکتوب یا شفاهی تشکر نمایید.
17- در هنگام ورود، برگزاری و خروج در کنار آنها باشید، خودتان را به آنها معرفی کنید، خبرنگارانی را که نمیشناسید با آنها آشنا شوید و در مجموع ارتباط گرم و صمیمانهای را با آنها برقرار نمایید.
18- متن مصاحبه را به مجلات و هفته نامههای ذیربط که قبلاً دعوت نشدهاند ارسال نموده و از اینکه امکان دعوت آنها وجود نداشته عذرخواهی نمایید.
مقدمهای
بر تشریفات و مدل کسب و کار
در مرور اهم وظایف تعریف شده برای روابط عمومیها، یکی از سرفصلهای اساسی و پرکاربرد ”مشارکت و برنامهریزی جهت برگزاری همایشها، نمایشگاهها و میهمانیهای رسمی“ میباشد که با توجه به نوع گردهمایی، خود شامل تشریفات تعریف شده و خاص خواهد بود.
در فرآیند برنامهریزی، هر فعالیتی نیازمند پیروی از مدل و الگویی خاص و کاربردی تحت عنوان مدل کسب و کار یا Business Model میباشد که در واقع هسته اصلی قضاوت مخاطبین و مشتریان را تشکیل خواهد داد.
مدل کسب و کار Business Model
1– مشتریان : سئوالات کلیدی: برای چه کسانی ارزش خلق میکنیم؟ - مهمترین مشتریان ما چه کسانی هستند؟ - مشتریان خود را به چه بخشهایی تقسیم کردهایم؟
2– بیانیه ارزش : سئوالات کلیدی : چه ارزشی را به مشتریان خود ارائه میدهیم؟ - به حل کدام مشکل مشتریان کمک میکنیم؟ - کدام نیازهای مشتریان را تأمین میکنیم؟ - چه ترکیبی از محصولات یا خدمات خود را به بخشهای مختلف مشتریان ارائه میکنیم؟ - چرا مشتریان محصول یا خدمت ما را میخرند؟
3– فعالیتهای کلیدی : سئوالات کلیدی : بیانیه ارزش ما نیازمند کدام فعالیتهای کلیدی است؟ -کانالهای توزیع ما نیازمند کدام فعالیتهای کلیدی است؟ - روابط با مشتریان ما نیازمند کدام فعالیتهای کلیدی است؟ - جریان در آمد ما نیازمند کدام فعالیتهای کلیدی است؟ - ما چه محصول یا خدمتی را عرضه میکنیم؟
4– ارتباط با مشتریان : سئوالات کلیدی : بخشهای مختلف مشتریان انتظار دارند که چه نوع ارتباطی با آنها ایجاد و حفظ کنیم؟ - چه نوع ارتباطی با بخشهای مختلف مشتریان خود داریم؟ -ارتباط ما با مشتریان چقدر با سایر اجزای مدل کسب و کار ما هماهنگی دارد؟ - ارتباطات ما چقدر هزینهبر است؟
5– کانالهای ارتباطی : سئوالات کلیدی : بخشهای مختلف مشتریان ما از چه کانالهایی به ما دسترسی دارند؟ - ما به چه طریقی به مشتریان خود دسترسی پیدا میکنیم؟ - کانالهای ما چگونه هماهنگ میشوند؟ - کدام کانالها بهتر عمل میکنند؟ - کدام کانالها از نظر هزینه بهتر عمل میکنند؟-چگونه کانالهای خود را با کانالهای مشتریان خود هماهنگ میکنیم؟
6– شرکای کلیدی : سئوالات کلیدی : شرکای کلیدی ما چه کسانی هستند؟ - تأمینکنندگان اصلی ما چه کسانی هستند؟ - چه منابع کلیدی برای شرکای خود تأمین میکنیم؟ - چه فعالیتهای کلیدی برای شرکای خود انجام میدهیم؟
7– منابع کلیدی : سئوالات کلیدی : بیانیه ارزش ما نیازمند کدام منابع کلیدی است؟ - کانال های توزیع ما نیازمند کدام منابع کلیدی است؟ - روابط با مشتریان ما نیازمند کدام منابع کلیدی است؟ -جریان درآمد ما نیازمند کدام منابع کلیدی است؟
8– ساختار هزینه ها : سئوالات کلیدی : مهمترین اقلام هزینهای این کسب و کار کدامند؟ -پرهزینهترین منابع کلیدی این کسب و کار کدامند؟ - پرهزینهترین فعالیتهای این کسب و کار کدامند؟
9– جریان درآمد : سئوالات کلیدی : مشتریان ما در مقابل دریافت چه ارزشی حاضرند پرداخت کنند؟ - درآمدهای این کسب و کار کدامند؟ - سهم هر یک از درآمدها از کل درآمدها چگونه است؟- مشتریان ما در حال حاضر به چه دلیل پرداخت میکنند؟ - پرداخت مشتریان در حال حاضر به چه صورت است؟ - مشتریان ترجیح میدهند به چه صورت پرداخت کنند؟