محمد اسکندری - روابط عمومی - گرایش رسانه

که مازندران شهر ما یاد باد

که مازندران شهر ما یاد باد

public relations روابط عمومی

بایگانی

کاربرد وسائل سمعی و بصری

 

چهارمورد از وظایف مسئول سمعی و بصری و روابط عمومی

وظایف مسئول سمعی و بصری و روابط عمومی عبارت است از:

1- گرفتن  عکس و فیلمبرداری از سوژه‌های مختلف

2- بکارگیری دستگاه‌های سمعی و بصری

3- حفظ و نگهداری اسناد

4- تکثیر اسناد 

 دستگاه اتاق تاریک  و کاربرد آن

 در قرن 11 هجری دانشمندی مسلمان به نام ابن هیثم اهل بصره  و از آن برای مطالعه ستارگان و کسوف و خسوف استفاده می‌نموده است.

 پیدایش عکاسی در ایران

نخستین دستگاه عکاسی که به ایران آمد به ناصرالدین شاه قاجار تعلق داشت. او به عکاسی علاقه زیادی داشته و عکس‌های بسیاری از خود، زنان حرم‌سرا، سفرها و خاندانش تهیه کرد. اولین کسانی که در ایران به طور عمومی به عکاسی پرداختند تنی چند از فرانسه، اتریش و ایتالیا بودند که در دارالفنون تدریس می‌کردند.

 انواع دوربین‌های عکاسی

به طور کلی دوربین‌های عکاسی به دو حالت آنالوگ و دیجیتال می‌باشند. در دوربین‌های آنالوگ عمل عکاسی بر روی فیلم‌هایی که خریداری می‌شود، صورت می‌گیرد ولی در دوربین‌های دیجیتال تصاویر به صورت داده‌های الکترونیکی بوده که در حافظه دستگاه ذخیره می‌شود.

 انواع رسانه‌ها

1- رسانه‌های نوشتاری: روزنامه، مجله و کتاب

2- رسانه‌های شنیداری: رادیو، گرامافون

3- رسانه‌های دیداری:    الف- ثابت: پوستر و عکس

                             ب- متحرک: تلویزیون و سینما

4- چند رسانه‌ای‌ها: اینترنت، کامپیوتر، نرم افزارها

کاربرد مُدهای رنگیcmykوRGB

 برای چاپ استفاده می‌شوند.

    تصاویر CMyk  از نوع ماده رنگی بوده که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

RGBبصورت نورهای الکترونیکی بوده که برای استفاده در کامپیوتر ، تلویزیون و دیگر وسائل سمعی و بصری و الکترونیکی بکار برده می شود.

 فرمت‌ تصویر JPEG

1- فرمت JPEG: فرمت JPEG که با پسوند JPG نشان داده می‌شود. پر استفاده‌ترین فرمت تصویر می‌باشد. این فرمت می‌تواند میلیون‌ها رنگ را نشان دهد و محدودیت رنگ ندارد از این فرمت می‌توان در صنعت چاپ نیز استفاده کرد. همچنین این فرمت را می‌تواند بدون افت کیفیت تصویر فشرده‌سازی کرد.

 فرمت PNG

 این فرمت به 2 صورت PNG8 و PNG24 می‌باشد. PNG8 محدودیت رنگ داردو بیش از 256 رنگ را ساپورت نمی کند، ولی PNG24 محدودیت رنگ ندارد مثل JPG  

 فرمت PNG را می‌توان بدون زمینه یا بک‌گراند ذخیره کرد که کاربرد بسیاری در صنعت فیلم، انیمیشن یا دیگر رسانه‌ها دارد

 تفاوت دو فرمت PALوNTSC

1- فرمت PAL :در فرمت PAL 24 را فریم در ثانیه سرعت پخش یک تصویر است. در اروپا و ایران از این فرمت در ساخت برنامه استفاده می‌شود.درفیلم عکس عکس است که از جلو دستگاه رد می شود.

2- فرمت NTSC: در فرمت NTSC 30 فریم در ثانیه سرعت پخش یک تصویر است .مورد استفاده در آمریکا و ژاپن می‌باشد. کیفیت تصویر بالاتر است به همین نسبت هزینه تولید فیلم‌های آن بالاتر و گران‌تر می‌باشد.

 

 کادرتلویزیون

 

کادر اول: فضای پِرت و بی‌مصرف می‌باشد که در هیچ تلویزیونی دیده نمی‌شود.

کادر دوم: این قسمت در بعضی از تلویزیون‌ها دیده می‌شود و در بعضی دیگر دیده نمی‌شود.

کادر سوم: این قسمت در تمام تلویزیون‌ها دیده می‌شود.

در نتیجه باید موضوع و سوژه اصلی فیلم را در کادر وسط قرار دهیم، همچنین زیرنویس فیلم و یا آرم شبکه یا شرکت را باید در همین کادر قرار داد تا در تمام تلویزیون‌ها دیده شود.

 فرمت WMV

 این فرمت مخفف Windows media video می‌باشد که توسط شرکت مایکروسافت ارایه گردید، این فرمت در سیستم‌های ویندوز و مکین تاژ قابل اجرا می‌باشد و مناسب برای فیلم‌هایی می‌باشد که بخواهیم آنها را بر روی کامپیوتر ذخیره و مشاهده کنیم. این فرمت حجم نسبتاً کم و کیفیت قابل قبولی دارد.

فرمت ویدیویی mpeg4

 این فرمت در سال 1998 معرفی شد و کاربرد بسیاری در وب، تلفن‌های تصویری، سی‌دی (CD) و دی‌وی‌دی (DVD) و پخش تلویزیون دارد. همچنین قابلیت رِندِر کردن تصاویر سه بعدی (3D) را نیز دارا می‌باشد.

تفاوت کاتالوگ با بروشور

 در کاتالوگ محوریت آن با محصول است و ومشخصات فنی محصولات در آن گفته می شود و شکل آن دفترچه ای مانند و جزوه ای است.

بروشور:برای معرفی سازمان و شرکت و همچنین محصولات و خدماتی که در آن سازمان و یا شرکت ارایه می دهد که می تواند بصورت دفترچه ای و تک برگی می باشد.

انواع پوستر

 ا- یک نظری : باحداقل کلمات و تصاویر مطلب و مفهوم را بیان می کند. جنبه فوریت  دارد و با یک نظر قابل خواندن و درک می باشد و نیازی به توضیح و تفسیر ندارد.

2- چند نظری : پوستری است که از کلمات و تصاویر بیشتری تشکیل شده و برای درک آن به زمان بیشتری نیاز است . جنبه فوریت ندارد در حالیکه نیاز به توضیح وتفسیرشفاهی دارد و می تواند تصاویر زیادی را در خود جای دهد.

 نمادشناسی رنگها

 رنگها حامل پیام هستند که این پیامها و نمادها ممکن است بین المللی باشد و یا ممکن است از فرهنگی به فرهنگ دیگر متفاوت باشد.      سبز: هم نماد برکت و طبیعت و طراوت و هم نماد سیدی

سفید: در جایی نماد صلح، دوستی ومحبت و در جایی دیگر نماد مرگ

قرمز: در جایی عشق و محبت و در جایی دیگر نماد خشونت و جنگ

زرد: هم نماد نفرت و هم نماد هشدار و اخطار

 


مطالب مندرج متعلق به اینجانب نمی باشد


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی