محمد اسکندری - روابط عمومی - گرایش رسانه

که مازندران شهر ما یاد باد

که مازندران شهر ما یاد باد

public relations روابط عمومی

بایگانی

روابط عمومی گرایش رسانه : ارتباط تصویری

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۰۲ ب.ظ

ارتباط تصویری

 انواع دوربین فیلمبرداری


-دوربین 8 میلیمتری :
 برای انجام کارهای آماتوری
-دوربین 16 میلیمتری :
 برای انجام کارهای نیمه حرفه ای ، مانند بیشتر کارهای تلویزیونی
- دوربین 35 میلیمتری :
 برای انجام کارهای حرفه ای ، مانند ساخت سریالها ، فیلم های سینمایی و مستند


-دوربین 70 میلی متری
  : دوربینی است کاملاً بزرگ و حرفه ای که چون جابجایی آن دشوار است ، از ان کمتر استفاده می گردد .


*منظور از دوربین 8-16-35-70 میلیمتری فیلمهای 8-16-35-70 میلیمتری است .

 
تفاوت سینما و عکاسی

در سینما : حرکت به صورت فیزیکی است –از صدا استفاده های زیادی می گردد – حرکت دوربین برای تماشاگر این امکان را فراهم می آورد که از زاویه های متفاوت به موضوع بنگرد و درآن حضور داشته باشد – مونتاژ فیلم ، ایجادپیوستگی در فضای تصویر را به همراه داشته و اصل تداوم را القا می کند
در عکاسی :
 حرکت فیزیکی وجود ندارد – تصویر بنا به دلخواه شخص ، توانایی کوچک و بزرگ شدن (zoom) دارد – روشهای ارائه عکس ، شکل ویژه خود را دارد ، مانند استفاده از آلبومهای خانوادگی یا نمایشگاهها – مخاطب عکس ، (به شرط جذابیت پیام تصویر) از نظر زمان دیدن توانایی ، محدودیت ندارد – مونتاژ در آن مانند سینما و تلویزیون نیست .

 
تفاوتهای چشم و دوربین عکاسی


1- چشمها رنگها را می بینند، همین رنگها با کم و بیش ترکیبی که دارند، برحسب شدت نور، مشاهده و درک می شوند. اما در عکاسی سیاه و سفید رنگها با زمینه های خاکستری ظاهر می شوند .


2- چشم امکان دارد تنها یک زاویه بسیار کوچک را تنظیم کرده و فقط یک نقطه را مشاهده و در مغز ثبت کند. اما در دوربین عکاسی تماتمام آنچه را که در گستره لنز مشاهده می شود در نگاتیو ثبت می شود .


3- تصاویری که چشم جمع آوری می کند نزدیک به یک پنجاهم ثانیه طول می کشد اما تصاویر عکاسی همیشگی است.


4- چشم محدودیت زیادی در تشخیص لحظات ویژه و حساس در فواصل معیین دارداما لنزهایی باطول کانونی زیاد این محدودیت را ندارند.


 دایره رنگ


رنگهای درجه یک (اصلی):
 زرد، قرمز، آبی (در طبیعت به صورت خالص وجود دارند)
رنگهای درجه دوم :
 سبز ، نارنجی ، بنفش (هرکدام از ترکیب دو رنگ اصلی بوجود می آیند)
رنگهای درجه سوم :
 زرد سبز ، زرد نارنجی ، قرمزنارنجی ، قرمز بنفش ، آبی بنفش ، آبی سبز


(هرکدام از ترکیب متعادل یک رنگ اصلی و یک رنگ درجه دوم بدست می آیند)
رنگهای مکمل یا متضاد :
 (بر روی دایره رنگ ، رنگهای روبروی یکدیگر هستند) مانند زرد و بنفش ، سبزو قرمز ، آبی و نارنجی


رنگهای مشابه (همجوار) :
 (بر روی دایره رنگ ، رنگهای کنار یکدیگر هستند) مانند زردسبز ، زرد ، زردنارنجی یا زرد نارنجی ، نارنجی، قرمز نارنجی یا قرمز نارنجی ، قرمز ، قرمز بنفش


رنگهای آکروماتیک :
 سفید ، سیاه ، خاکستری


رنگهای گرم :
 زرد ، نارنجی ، زرد نارنجی ، قرمز ، قرمز نارنجی ، قرمز بنفش


رنگهای سرد :
 آبی ، بنفش ، آبی بنفش ، سبز ، آبی سبز ، زرد سبز

 
 تئوریهای مهم رنگ ( به همراه شرح کوتاهی از تئوری اکسپرسیون)
- امپرسیون(بصری/دیداری)


- اکسپرسیون (حسی)


- کنستروسیون (سمبولیک/نمادین)

در تئوری اکسپرسیون رنگ ، فرآیندهای بینایی ، الکترومغناطیسی و شیمیایی در چشم و مغز به صورت موازی و همزمان با فرآیندهای روانی رخ می دهند . پیامدهای ناشی از مشاهده و تجربه رنگ ، ممکن است به درونی ترین مراکز بدن منتقل شده و از آنجا بر مراکز اصلی روانی ، ذهنی و عاطفی نیز تاثیر می گذارد مثلاً برای بیان درخشش طبیعت در فصل بهار و یا شکوفا شدن جوانی ، از رنگهای روشن استفاده می شود .


  
نخستین عکاسی خارجی در ایران : مسیو ژول ریشار فرانسوی


نخستین عکاسی ایرانی :
 شاهزاده ملک قاسم میرزا


نخستین عکاس حرفه ای ایرانی :
 آقا رضاخان اقبال السلطنه


نخستین پادشاه عکاس ایرانی :
 ناصرالدین شاه قاجار


نخستین عکاس زن ایرانی :
 اشرف السلطنه

بنیانگذار سینما در ایران : میرزا ابراهیم خان صحاف باشی
نخستین فیلمبردار سینما در ایران :
 میرزا ابراهیم خان صنیع السلطنه


فتولیتوگرافی :
 چاپ عکس از روی عکسی است که حکاکی شده باشد
زینکوگرافی :
 مکمل لیتوگرافی است


فتو تی پی : چاپ عکس از روی عکس یا شیشه که از اشخاص یا دورنما افتاده است.


 
انواع حرکت در سینما


1- حرکت دوربین :


درسینما حرکات محدود و کوتاه دوربین ، بوسیله دست انجام می شود اما بیشتر حرکات دوربین بوسیله جرثقیل(
crane) انجام می گیرد و به تمام شاتهایی که بوسیله جرثقیل گرفته می شود (crane down) می گویند . حرکت دوربین به همراه جرثقیل به سمت بالا را (crane up) به سمت پایین (crane down) به سمت سوژه (crane in) و دور شدن از سوژه را (crane back) می نامند


2- حرکت سوژه :


در این حالت دوربین ثابت است و سوژه حرکت می کند نزدیک شده سوژه به دوربین را (
 walk in ) و به دورشدن سوژه از دوربین (walk away ) می گویند که بیشتر در سکانسهای اختتامیه دیده می شود .

3- حرکت همزمان سوژه و دوربین :


در سینما به این نوع حرکت (
follow shot) میگویند اگر فیلمبرداری مجبور باشد به دنبال سوژه تند حرکت کند و یا بدود دوربین را با کمربندهای مخصوصی به خود می بندد که به این حالت (hand held camera) می گویند .

 
 انواع موج رادیویی


- موج رادیویی بلند :
 معروف به امواج کیلومتری هستند (بین 1052 تا 2000 متر) شعاع برد این امواج طولانی است (بین 500 تا 1000 کیلومتر)
- موج رادیویی متوسط :
 معروف به امواج هکتومتری هستند شعاع برد این امواج بر روی دریا بیش از زمین است (بین 186 تا 571 کیلومتر)
- موج رادیویی کوتاه :
 معروف به امواج دکامتری هستند (11-13-16-25-31-41-49) شعاع برد این امواج بسیار بالاست .


- موج رادیویی بسیار کوتاه :
 طول این امواج(بین 3 تا 43/3متر) است که از آن در تلویزیون با طول موج (بین 31/0 تا 32/7متر) استفاده می شود . همچنین در فرستنده های کوچک هم استفاده می گردد .

 

 
 انواع سیستم تلویزیون رنگی


سیستم رنگی آمریکایی :
 که به سیستم (N.T.S.C.) معروف است و از سال 1952 معمول گردید .

سیستم رنگی آلمانی : که به سیستم (PAL) مشهور است .
سیستم رنگی فرانسوی :
 که به سیستم  (SF.C.A.M.) شهرت دارد که ایران از این سیتم اتفاده می نماید

 
 عمق میدان


نزدیکترین و دورترین فاصله سوژه از دوربین است ، که در نتیجه آن دقیق ترین تنظیم فاصله کانونی صورت می گیرد . به عبارت دیگر فاصله ای است که در آن عکس نت (فوکوس) باشد .


 انواع نما

نمای کلی : این نما معمولاً باز و گسترده و با وسعت دید بالا است بیشتر عکسهای کلی به این روش تهیه می شود .


نمای متوسط :
 خلاصه ایست از یک نمای باز مثلاً برای عکاسی از یک حادثه رانندگی یا گرفتن عکس دسته جمعی و یا عکاسی از سخنرانی در یک فضای بسته ، از عکسهای متوسط (با عدسی های واید ضعیفتر) استفاده می شود .


نمای نزدیک :
 عکاسی از فاصله نزدیک است که معمولاً با لنزهای تله گفته می شود مانند عکس های پرتره از اشخاص یا عکس از اشیاء

 

 
 فرم و محتوی

از نظر بصری به تمام عوامل فنی و تکنیکی یک تصویر ، فرم(شکل) و به پیامی که آن تصویر به مخاطب القاء می کند ، محتوی می گویند . بهترین ارتباط تصویری زمانی پدید می اید که بهترین انطباق و هماهنگی میان فرم و محتوی تصویر پدید آید. پیامد آن نیز بهترین اثر بر روی مخاطب است.


 
 عناصر اصلی بصری


نقطه :
 کوچکترین و ساده ترین عنصر بصری است که در خود به اندازه لازم نیروی بصری ذخیره دارد مانند لکه ابری در آسمان یا قایقی در دریا
خط:
 از دیدگاه ریاضی از به هم پیوستن نقطه ها پدید می آید دارای طول و بدون عرض است . نشان دهنده جهت و موقعیت است . مرز را شکل داده و آن را محدود می کند .


سطح :
 عنصری است با دو بعد طول و عرض و بدون ارتفاع که به وسیله خط محدود می شود . مانند رویه یک جسم ، نمای یک منطقه ، نمای یک مزرعه و یا نمایی از یک شکل سه بعدی.

حجم : عنصری است با سه بعد طول و عرض و ارتفاع ، که به دو دسته هندسی(مانند مکعب و مخروط) ، و غیرهندسی (تمام حجم هایی که شکل هندسی ندارند) تقسیم می گردد .

 

  تفاوتهای تعزیه با تئاتر

ردیف

تئاتر

تعزیه

1

صحنه ایست

میدانی و سکویی است

2

تزئینات صحنه دارد

وسایل آن زیاد است مانند اسب ، سپر و شمشیر

3

اشیاء قراردادی نیستند

اشیاء قراردادی هستند مانند علم و تشت آب

4

زنگها متنوع هستند

رنگ ها نماد خیر و شر و محدود به سه رنگ سبز،سفید و سیاه هستند

5

بازیگران مهم هستند

نقش ها و شخصیت ها مهم هستند

6

زن ها هم بازی می کنند

نقش زن ها را مردان زن پوش بازی می کنند

7

گریم دارد

گریم به شکل تئاتر ندارد

8

به صورت ساده هم اجرا می شود

در روش خواندن آن تغییراتی است

9

متن از حفظ خوانده می شود

از روی متن هم می توان خواند

10

بداهه گویی ندارد

بداهه گویی دارد

 
شات : کوچکترین واحد تصویر در فیلم است


سکانس :
 مجموع چند شات


شات سکانس :
 شات طولانی است


انواع سکانس :
 سکانس افتتاحیه (که سنگ بنا و اساس فیلم است) و سکانس اختتامیه (که نتیجه نهایی فیلم در ان روشن می شود)


زاویه دید از بالا :
 زاویه دید یک فرد ایستاده به نشسته و یا زاویه دید از بالای یک

ساختمان به ماشینهای سطح خیابان است .


زاویه دید مستقیم :
 در این زاویه ، دوربین و سوژه در یک خط راست قرار دارند .


مطالب مندرج متعلق به اینجانب نمی باشد


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی