روابط عمومی گرایش رسانه : ارتباط تصویری
ارتباط تصویری
انواع دوربین فیلمبرداری
-دوربین 8 میلیمتری : برای انجام کارهای آماتوری
-دوربین 16 میلیمتری : برای انجام کارهای نیمه
حرفه ای ، مانند بیشتر کارهای تلویزیونی
- دوربین 35 میلیمتری : برای انجام کارهای حرفه
ای ، مانند ساخت سریالها ، فیلم های سینمایی و مستند
-دوربین 70 میلی متری : دوربینی است کاملاً بزرگ و حرفه ای که چون جابجایی
آن دشوار است ، از ان کمتر استفاده می گردد .
*منظور از دوربین 8-16-35-70 میلیمتری فیلمهای 8-16-35-70 میلیمتری است .
تفاوت سینما و عکاسی
در سینما : حرکت به صورت فیزیکی است –از صدا استفاده های زیادی می گردد – حرکت دوربین برای
تماشاگر این امکان را فراهم می آورد که از زاویه های متفاوت به موضوع بنگرد و درآن
حضور داشته باشد – مونتاژ فیلم ، ایجادپیوستگی
در فضای تصویر را به همراه داشته و اصل تداوم را القا می کند
در عکاسی : حرکت فیزیکی وجود ندارد – تصویر بنا به دلخواه
شخص ، توانایی کوچک و بزرگ شدن (zoom) دارد – روشهای ارائه عکس ، شکل
ویژه خود را دارد ، مانند استفاده از آلبومهای خانوادگی یا نمایشگاهها – مخاطب عکس ، (به شرط
جذابیت پیام تصویر) از نظر زمان دیدن توانایی ، محدودیت ندارد – مونتاژ در آن مانند سینما
و تلویزیون نیست .
تفاوتهای چشم و دوربین عکاسی
1- چشمها رنگها را می بینند، همین رنگها با کم و بیش ترکیبی که دارند، برحسب شدت
نور، مشاهده و درک می شوند. اما در عکاسی سیاه و سفید رنگها با زمینه های خاکستری
ظاهر می شوند .
2- چشم امکان دارد تنها یک زاویه بسیار کوچک را تنظیم کرده و فقط یک نقطه را
مشاهده و در مغز ثبت کند. اما در دوربین عکاسی تماتمام آنچه را که در گستره لنز
مشاهده می شود در نگاتیو ثبت می شود .
3- تصاویری که چشم جمع آوری می کند نزدیک به یک پنجاهم ثانیه طول می کشد اما
تصاویر عکاسی همیشگی است.
4- چشم محدودیت زیادی در تشخیص لحظات ویژه و حساس در فواصل معیین دارداما لنزهایی
باطول کانونی زیاد این محدودیت را ندارند.
دایره رنگ
رنگهای درجه یک (اصلی): زرد، قرمز، آبی (در طبیعت
به صورت خالص وجود دارند)
رنگهای درجه دوم : سبز ، نارنجی ، بنفش (هرکدام
از ترکیب دو رنگ اصلی بوجود می آیند)
رنگهای درجه سوم : زرد سبز ، زرد نارنجی ،
قرمزنارنجی ، قرمز بنفش ، آبی بنفش ، آبی سبز
(هرکدام از ترکیب متعادل یک رنگ اصلی و یک رنگ درجه دوم بدست می آیند)
رنگهای مکمل یا متضاد : (بر روی دایره رنگ ، رنگهای
روبروی یکدیگر هستند) مانند زرد و بنفش ، سبزو قرمز ، آبی و نارنجی
رنگهای مشابه (همجوار) : (بر روی دایره رنگ ، رنگهای
کنار یکدیگر هستند) مانند زردسبز ، زرد ، زردنارنجی یا زرد نارنجی ، نارنجی، قرمز نارنجی
یا قرمز نارنجی ، قرمز ، قرمز بنفش
رنگهای آکروماتیک : سفید ، سیاه ، خاکستری
رنگهای گرم : زرد ، نارنجی ، زرد
نارنجی ، قرمز ، قرمز نارنجی ، قرمز بنفش
رنگهای سرد : آبی ، بنفش ، آبی بنفش
، سبز ، آبی سبز ، زرد سبز
تئوریهای مهم رنگ ( به همراه شرح کوتاهی از تئوری اکسپرسیون)
- امپرسیون(بصری/دیداری)
- اکسپرسیون (حسی)
- کنستروسیون (سمبولیک/نمادین)
در تئوری اکسپرسیون رنگ ، فرآیندهای بینایی ، الکترومغناطیسی و شیمیایی در چشم و مغز به صورت موازی و همزمان با فرآیندهای روانی رخ می دهند . پیامدهای ناشی از مشاهده و تجربه رنگ ، ممکن است به درونی ترین مراکز بدن منتقل شده و از آنجا بر مراکز اصلی روانی ، ذهنی و عاطفی نیز تاثیر می گذارد مثلاً برای بیان درخشش طبیعت در فصل بهار و یا شکوفا شدن جوانی ، از رنگهای روشن استفاده می شود .
نخستین عکاسی خارجی در ایران : مسیو ژول ریشار فرانسوی
نخستین عکاسی ایرانی : شاهزاده ملک قاسم میرزا
نخستین عکاس حرفه ای ایرانی : آقا رضاخان اقبال
السلطنه
نخستین پادشاه عکاس ایرانی : ناصرالدین شاه قاجار
نخستین عکاس زن ایرانی : اشرف السلطنه
بنیانگذار سینما در ایران : میرزا ابراهیم خان صحاف باشی
نخستین فیلمبردار سینما در ایران : میرزا ابراهیم خان صنیع
السلطنه
فتولیتوگرافی : چاپ عکس از روی عکسی
است که حکاکی شده باشد
زینکوگرافی : مکمل لیتوگرافی است
فتو تی پی : چاپ عکس از روی عکس یا شیشه که از اشخاص یا دورنما افتاده است.
انواع حرکت در سینما
1- حرکت دوربین :
درسینما حرکات محدود و کوتاه دوربین ، بوسیله دست انجام می شود اما بیشتر حرکات
دوربین بوسیله جرثقیل(crane) انجام
می گیرد و به تمام شاتهایی که بوسیله جرثقیل گرفته می شود (crane down) می گویند . حرکت دوربین به همراه جرثقیل به سمت بالا را (crane up) به سمت پایین (crane
down) به سمت سوژه (crane in) و دور
شدن از سوژه را (crane back) می
نامند
2- حرکت سوژه :
در این حالت دوربین ثابت است و سوژه حرکت می کند نزدیک شده سوژه به دوربین را ( walk
in ) و به دورشدن سوژه از دوربین (walk away ) می گویند که بیشتر در
سکانسهای اختتامیه دیده می شود .
3- حرکت همزمان سوژه و دوربین :
در سینما به این نوع حرکت (follow
shot) میگویند اگر فیلمبرداری مجبور باشد به دنبال سوژه تند حرکت کند و
یا بدود دوربین را با کمربندهای مخصوصی به خود می بندد که به این حالت (hand held camera) می گویند .
انواع موج رادیویی
- موج رادیویی بلند : معروف به امواج کیلومتری
هستند (بین 1052 تا 2000 متر) شعاع برد این امواج طولانی است (بین 500 تا 1000
کیلومتر)
- موج رادیویی متوسط : معروف به امواج هکتومتری
هستند شعاع برد این امواج بر روی دریا بیش از زمین است (بین 186 تا 571 کیلومتر)
- موج رادیویی کوتاه : معروف به امواج دکامتری
هستند (11-13-16-25-31-41-49) شعاع برد این امواج بسیار بالاست .
- موج رادیویی بسیار کوتاه : طول این امواج(بین 3 تا
43/3متر) است که از آن در تلویزیون با طول موج (بین 31/0 تا 32/7متر) استفاده می شود
. همچنین در فرستنده های کوچک هم استفاده می گردد .
انواع سیستم تلویزیون رنگی
سیستم رنگی آمریکایی : که به سیستم (N.T.S.C.) معروف است و از سال 1952 معمول گردید .
سیستم رنگی آلمانی : که به سیستم (PAL) مشهور است .
سیستم رنگی فرانسوی : که به سیستم (SF.C.A.M.) شهرت
دارد که ایران از این سیتم اتفاده می نماید
عمق میدان
نزدیکترین و دورترین فاصله سوژه از دوربین است ، که در نتیجه آن دقیق ترین تنظیم
فاصله کانونی صورت می گیرد . به عبارت دیگر فاصله ای است که در آن عکس نت (فوکوس)
باشد .
انواع نما
نمای کلی : این نما معمولاً باز و گسترده و با وسعت دید بالا است بیشتر عکسهای کلی به این روش تهیه می شود .
نمای متوسط : خلاصه ایست از یک نمای
باز مثلاً برای عکاسی از یک حادثه رانندگی یا گرفتن عکس دسته جمعی و یا عکاسی از سخنرانی
در یک فضای بسته ، از عکسهای متوسط (با عدسی های واید ضعیفتر) استفاده می شود .
نمای نزدیک : عکاسی از فاصله نزدیک
است که معمولاً با لنزهای تله گفته می شود مانند عکس های پرتره از اشخاص یا عکس از
اشیاء
فرم و محتوی
از نظر بصری به تمام عوامل فنی و تکنیکی یک تصویر ، فرم(شکل) و به پیامی که آن تصویر به مخاطب القاء می کند ، محتوی می گویند . بهترین ارتباط تصویری زمانی پدید می اید که بهترین انطباق و هماهنگی میان فرم و محتوی تصویر پدید آید. پیامد آن نیز بهترین اثر بر روی مخاطب است.
عناصر اصلی بصری
نقطه : کوچکترین و ساده ترین عنصر بصری است که در خود به اندازه
لازم نیروی بصری ذخیره دارد مانند لکه ابری در آسمان یا قایقی در دریا
خط: از دیدگاه ریاضی از به هم پیوستن نقطه ها پدید می آید
دارای طول و بدون عرض است . نشان دهنده جهت و موقعیت است . مرز را شکل داده و آن را
محدود می کند .
سطح : عنصری است با دو بعد طول و عرض و بدون ارتفاع که به وسیله
خط محدود می شود . مانند رویه یک جسم ، نمای یک منطقه ، نمای یک مزرعه و یا نمایی
از یک شکل سه بعدی.
حجم : عنصری است با سه بعد طول و عرض و ارتفاع ، که به دو دسته هندسی(مانند مکعب و مخروط) ، و غیرهندسی (تمام حجم هایی که شکل هندسی ندارند) تقسیم می گردد .
تفاوتهای تعزیه با تئاتر
ردیف |
تئاتر |
تعزیه |
1 |
صحنه ایست |
میدانی و سکویی است |
2 |
تزئینات صحنه دارد |
وسایل آن زیاد است مانند اسب ، سپر و شمشیر |
3 |
اشیاء قراردادی نیستند |
اشیاء قراردادی هستند مانند علم و تشت آب |
4 |
زنگها متنوع هستند |
رنگ ها نماد خیر و شر و محدود به سه رنگ سبز،سفید و سیاه هستند |
5 |
بازیگران مهم هستند |
نقش ها و شخصیت ها مهم هستند |
6 |
زن ها هم بازی می کنند |
نقش زن ها را مردان زن پوش بازی می کنند |
7 |
گریم دارد |
گریم به شکل تئاتر ندارد |
8 |
به صورت ساده هم اجرا می شود |
در روش خواندن آن تغییراتی است |
9 |
متن از حفظ خوانده می شود |
از روی متن هم می توان خواند |
10 |
بداهه گویی ندارد |
بداهه گویی دارد |
شات : کوچکترین واحد تصویر در فیلم است
سکانس : مجموع چند شات
شات سکانس : شات طولانی است
انواع سکانس : سکانس افتتاحیه (که سنگ بنا و اساس فیلم است) و سکانس اختتامیه (که نتیجه نهایی
فیلم در ان روشن می شود)
زاویه دید از بالا : زاویه دید یک فرد ایستاده به نشسته و یا زاویه
دید از بالای یک
ساختمان به ماشینهای سطح خیابان است .
زاویه دید مستقیم : در این زاویه ، دوربین و سوژه در یک خط راست قرار
دارند .