محمد اسکندری - روابط عمومی - گرایش رسانه

که مازندران شهر ما یاد باد

که مازندران شهر ما یاد باد

public relations روابط عمومی

بایگانی

روابط عمومی گرایش رسانه : ارتباطات بین الملل

شنبه, ۱۲ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۰۸ ب.ظ

 

ارتباطات بین الملل

 

 

ارتباطات بین الملل عبارتند از جریانهای ارتباطی که به مرزهای سیاسی، جغرافیایی و نژاد خاصی محدود نمی شود و فرایند ارتباطی را در سطح جهان بر اساس قراردادها، قوانین و حقوق بین الملل ممکن می سازد. در بررسی تاریخی این پدیده بایستی انتشار اخبار در مطبوعات را سرآغاز نقش ارتباطات جمعی در روابط بین الملل و شکل گیری ارتباطات بین الملل دانست. گرچه نخستین نشریات چاپی تجاری بودند، اما دولتهای اروپایی از آنها بهره برداری سیاسی کرده و برای اولین بار از حدود سال 1620 اخبار و اطلاعات سرزمینهای دور در نشریات چاپ شد. دولتهای اروپایی از راه انتشار ونظارت بر این اخبار و اطلاعات و مقالات به ترویج و ترغیب به سمت سیاستهای مورد نظر خود پرداختند.

 

ابداع تلگراف تصویری در دوره انقلاب کبیر فرانسه و سپس تلگراف مرس، تاسیس راه آهن و استفاده از ماشین چاپ، ماشین بخار و بهره برداری از سایر انواع ارتباطات مانند تلفن تاثیری عمیق بر روابط بین الملل و ارتباطات بین الملل گذاشت و اینگونه از ارتباطات را وارد مرحله تحول جدیدی کرد. در این میان تلگراف و تلفن با غلبه بر زمان و مکان در برقراری ارتباطات صوتی و مکتوب ارتباطات در عرصه بین المللی را متحول کردند. در سال 1895 با اختراع دستگاه بی سیم و رادیو و استفاده از امواج برای انتقال پیامهای گوناگون انسانی انقلابی جدید در زمینه ارتباطات بوجود آمد. لازم به ذکر است در عصر حاضر با انفجار اطلاعات و گردش سریع  آن در جزیی ترین ابعاد فراملی، مولتی مدیا و بزرگراههای اطلاعاتی به مثابه اجزای جدایی ناپذیر ارتباطات بین الملل در عرصه روابط بین الملل به شمار می رود.

شرکتهای ارتباطات جهانی به موازات گسترش کمی راهبردهای بازاری خود را نیز در سطح جهانی گسترش می دهند. آنها با افزایش قدرت و با استفاده از منابع عظیم خود می توانند دولتهای ملی را در جهت اجرای سیاستهایشان تحت فشار قرار دهند.

 

کارکردهای ارتباطات بین الملل

برخی از کارکردهای امروز ارتباطات بین الملل را می توان اینگونه دانست:

1- اقناع افکار عمومی و توجیه سیاستها:  ارتباطات بین الملل در عرصه روابط بین الملل نقش مهمی ایفا می کند. کشورها سعی می کنند با ابزار رسانه ای و ارتباط بین الملل به اقناع افکار عمومی و توجیه سیاستهای خارجی خود پرداخته و اینگونه منافع و اهداف ملی خود را در صحنه بین المللی دنبال کرده و جایگاه خود را در نظام بین الملل ارتقا دهند. چرا که امروزه برخلاف گذشته بجای برتری نظامی توانایی کشور در استفاده از رسانه ها قدرت جهانی یک کشور را تعیین می کند.

2- وسیله ای در مسیر جهانی شدن:  ارتباطان بین الملل در عین اینکه بارزترین و روشنترین وجه فرایند جهانی شدن محسوب می شود، به عنوان یک ابزار در دست قدرتهای بزرگ در جریان پروژه جهانی شدن و ایجاد نظم نوین جهانی به انگیزه سلطه بر جهان ایفای نقش می کند. امروزه آمریکا به عنوان بزرگتریت قدرت سیاسی سعی دارد با در اختیار گرفتن رسانه های بزرگ دنیا نظم جهانی را بصورت یک قطبی و تحت کنترل خود رقم بزند.

3- دسترسی آسان به اطلاعات:  از آنجایی که امروزه تکنولوژی های موجود در عرصه بین المللی به اوج خود رسیده است و از این رو حداکثر قدرتهای بزرگ سعی دارند اطلاعات سایر کشورها را استعمار نمایند، بر این اساس اطلاعات موجود در جامعه بین الملل به وضوح قابل دسترسی می باشد. مثل شنود مکالمات اروپا توسط آمریکا

 

اجزای تشکیل دهنده ارتباطات بین الملل

سیستم اطلاعات بین الملل از زیرساختها و زیرسیستمها و اجزایی ساخته شده که با هم متناسب، مرتبط و متعادل هستند. اندامهای اصلی این سیستم عبارتند از:

1- خبرگزاریها یی که اخبار خام را از سراسر جهان جمع آوری و بعد از پرورش آنها مجددا" در سراسر جهان منتشر می کنند. امروز چهار خبرگزاری یونایتدپرس، آسوشیتدپرس، رویترز و فرانس پرس در چنین قلمروی فعالیت می کنند.

2- رسانه های ملی و محلی: منظور رسانه هایی هستند که در سطح یک کشور یا بخشی از یک کشور فعالیت می کنند. اعم از مطبوعات ، رادیو و تلویزیون و برخی خبرگزاریهای محلی.

3- رسانه های منطقه ای: منظور رسانه هایی هستند که از نظر منشا متعلق به یک کشور خاص ولی دارای حوزه نفوذ منطقه ای هستند. مهمترین رسانه های منطقه ای کنونی عبارتند از: خبرگزاری آلمان، خبرگزاری ژاپن (کیودو) و خبرگزاری اسپانیا.

 

اشکال ارتباطات

1- ارتباطات سیاسی بین الملل: جریان سیاسی اطلاعات یکی از سنتی ترین شکلهای ارتباطات بین المللی بوده است. در شکل سنتی از ارتباطات میان فردی بهره می جسته اند، اما با ابداع فناوری ارتباطات نوین و پیدایش بازیگران غیرسیاسی روش سیاستمداری نوین بیشتر به توده ها و عامه مردم گرایش داشت. پژوهشگران این جریان نوین اطلاعات را به عنوان سیاستمداری عمومی بازشناسی کرده اند که از ویژگی مهم آن اهمیت دادن به آرای عمومی است. دولتها در سایه پیشرفتهای تکنولوژیکی ارتباط قادر شده اند پیامهای خود را به مخاطبان ملی و بین المللی هدایت کنند. به همین جهت به برپایی بنگاههای اطلاع رسانی و آوازه گری پرداخته اند.

حکومتها سعی می کنند با بهره گیری از رسانه ها هویت برتر ملی خود را عرصه جهانی نمایش دهند. در واقع می توان گفت دولتها از دیپلماسی رسانه در فرایند سیاست خارجی خود بهره می برند.

2- ارتباط اقتصادی بین المللی : در جهان امروز فناوری اطلاعات و فرآورده های آن و خدمات مبتنی بر اطلاعات به عنوان محوری برای اقتصاد درآمده و ارتباطات دوربرد و بین المللی جزیی حیاتی از هر اقتصاد ملی به شمار می رود. اطلاعات ، فناوری اطلاعات و ارتباطات امروزه به عنوان ثروت و یک منبع ملی بخش مهمی اتجارت فرامرزی را تدارک دیده و سبقه اقتصادی پیدا کرده است. چرا که در این نظام، اقتصاد رو به جهانی شدن و بین المللی شدن است.

3- ارتباط راهبردی بین المللی: مراد از اینگونه ارتباط همان بعد راهبردی جریان اطلاعات و ارتباطات در سطح بین المللی است.

 

ارتباطات جهانی در عصر حاضر

جریان اطلاعات و ارتباطات بین المللی عصر حاضر معمولا" بصورت افقی میان ساختار نخبگانی در سه سطح متمایز و تا حدودی بین المللی رخ می دهد:

1- ارتباط نخبگانی داخلی که به اجتماعی شدن و مجادله سیاست می پردازند.

2- سیاستمداری نخبگان که قدرتهای بزرگ با همکاری و تنش زدایی با یکدیگر اقدام می کنند.

3- نخبگان بین المللی و فرامرزی که با اجتماعی شدن و فعالیتهای بین المللی سروکار دارند

 

رابطه ارتباطات بین الملل در روابط بین المللی

ارتباطات بین المللی که ناظر به فعالیت رسانه های بین المللی است به عنوان یک وسیله مورد استفاده بازیگران حوزه روابط بین الملل که عرصه امور سیاسی است قرار می گیرد. تحولات سریع در حوزه ارتباطات بر مطالعات و تحقیقات مربوط به ارتباطات اثرات بسیاری در روابط بین المللی گزارده و افق های جدیدی را در مسائل مربوط به آن گشوده است. از جمله عوامل اثرگذار در این تحولات را می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

1-توسعه فناوری های نوین اطلاعات و ارتباطات ، بکارگیری آنها و تاثیری که بر محتوای اطلاعات و ارتباطات داشته اند.

2- ازدیاد فراوان و روز افزون بازیگران صحنه بین المللی جریان فراملی در جهان اطلاعات با انشعابات سیاسی اجتماعی و اقتصادی بویژه در توجهی که به زمینه های تجاری، بازاریابی، آموزش و فرهنگ آن داشته است.

3- علاقه فزاینده ای که در مطالعات مقایسه ای از قبیل افکار عمومی و تصویرها به مدد دقت ابزارها ، پیشرفت و توسعه وسائل جمع آوری، تنظیم، بازیافت و تخصیص داده ها وجود دارد.

 

انواع ارتباطات از لحاظ محتوا و کارکرد

1-    ارتباط خصوصی و بدون واسطه: این نوع ارتباط فوری و رودررو که طی آن پیام مستقیما" میان پیام دهنده و پیام گیرنده رد و بدل می شود.

ویژگیهای ارتباط خصوصی:

الف- فرصت جابجایی پیام گیرنده و پیام دهنده وجود دارد.

ب- ارتباط چهره به چهره وجود دارد.

ج- پیام دهندگان وپیام گیرندگان فرصت تصحیح یکدیگر را دارند.

د- آثار پیام قابل رویت می باشد.

 

2-    ارتباطات عمومی یا جمعی: این ارتباط شامل ارتباط وسائل ارتباطی همچون روزنامه، کتاب، رادیو و تلویزیون برای گروه غیرمحدودی از مرردم صورت می گیرد.

ویژگیهای ارتباط عمومی:

الف- ارتباط با جمعیت کثیری بصورت یکسان

ب-پیام گیران ناآشنا یا پراکنده هستند.

ج-بازگشت پیام یا بازخورد اگر باشد با تاخیر انجام می شود.

د-تکثیر پیام

ه- ارتباط سطحی و ناپایدار

3-ارتباط نوشتاری: ارتباطی است که در آن ارتباطات از طریق قلم و کاغذ نقش می بندد. مثل کتاب، روزنامه و نامه....

4-ارتباط غیرنوشتاری: ارتباطی است که در آن اطلاعات و افکار از طریق امواج مبادله می شود. مثل رادیو، تلفن....

5-ارتباط ملی: ارتباطی است که پیامها، اطلاعات و مفاهیم از طریق وسائل ارتباط جمعی در چهرچوب جغرافیایی یک کشور منتشر می شود.

6-ارتباط فراملی: در این نوع ارتباط پیامها و اطلاعات از طریق ماهواره ار مرزهای جغرافیایی عبور می کند.

7-ارتباط کلامی: در این نوع ارتباط اطلاعات و افکار از طریق زبان و گفتار منتشر می شود.

8- ارتباط غیرکلامی: ارتباطی که مفاهیم و معانی از طریق غیرزبانی و غیرگفتاری بین انسانها منتقل می شود.مثل اشاره، دود، آتش...

9- ارتباط انسانی: در این نوع ارتباط اطلاعات و مفاهیم میان انسانها رد و بدل می شود.

10-ارتباط غیر انسانی یا ابزاری: در این نوع ارتباط برعکس ارتباط انسانی گردش اطلاعات میان دو ابزار یا ماشین است. مثل انتقال اطلاعات از سرور کامپیوتر یا مرس(تلفن-تلگراف)

11- ارتباط زمانی: ارتباطی که در آن انتقال اطلاعات باید در زمان معین انجام گیرد. در غیر اینصورت ارزش چندانی ندارد. مانند روزنامه های صبح یا عصر

12- ارتباط غیر زمانی:این نوع ارتباط برعکس ارتباط زمانی محدود به زمان خاصی نیست . اطلاعات آن می تواند پیوسته معتبر باشد. مانند کتاب- سی دی

13- ارتباط سازمانی: در این نوع ارتباط انتقال اطلاعات ، دریافت پیام و امکانات گستره فنی و برنامه ریزی و نیز بودجه و پرسنل نیازمند است. مانند سازمان صدا و سیما

14-ارتباط غیرسازمانی: ارتباطی که در آن به امکانات فنی و مقررات و سازماندهی نیازی نیست. مثل شبکه های ماهواره ای فارسی زبان

15- ارتباط نمادین: ارتباطی که در طی آن پیامها در قالب علائم و نشانه ها از طریق حواس فرد منتقل می شود(حرکات و ژستهای انسانی است). مانند شکلکهای موبایل علائم راهنمایی و رانندگی

 

نظریه چیست؟(مهم)

مفاهیم تئوریک ارکان اساسی علوم را تشکیل می دهند، زیرا تمام تحلیلها و تفسیرهای ما از پدیده های مختلف طبیعی و اجتماعی در قالب تئوری ها صورت می گیرد. تئوری به داده ها و مشاهدات هر فرد نظم و ترتیب میدان دید می دهد. چندین اصطلاح وجود دارند که ما را در فهم و درک بهتر نظریه ها یاری می کنند. این اصطلاحات عبارتند از:

1-    دکترین: اصول قوانین کلان و آیین یک حوزه علمی است که برآمده از سرمشقها یا پارادایمهای بزرگ است.

2-    پارادایم یا پارادوکس (تناقض یا ضدیت):دسنتاوردهای علمی به رسمیت شناخته شده و برآمده از رویکردها یا اپروچهای علمی است که راه حلهای به یقین رسیده و استوار را که مبتنی بر آزمون مشاهده و تجربه است. اپروج یعنی چراغهایی که که راه باند را نشان می دهد.

3-    رویکرد: برداشت،  زاویه دید و نقطه نظری است رسمی و علمی که از بطن یک مدل یا الگو استخراج می شود.

4-    مدل: بازنمایی ساده شده یک جهان واقعی بصورت اشکال،نمودار، اشیاء و پدیده ها که از طریق روش حاصل می شود.

5-    روش: شیوه دستیابی به یک نظریه برای تحلیل و بررسی و درک یک حوزه علمی است.

 

ارتباطات بین الملل

چیستی نظریه: نظریه در نگاهی بنیادین در پی آن است که واقعیت را توصیف کرده، فهمانده و تفسیر نماید. در واقع باید چنین استدلال کرد که بدون نظریه در هر حوزه علمی فهم واقعیت و تفاوت آن با حقیقت غیرممکن است. چنانچه می دانید واقعیت هر آنچه رخ می دهد واقعیت است اما حقیقت آن است که دیده نمی شود و معنوی است و در آرمان بنیادین هر انسان چه در ذهنیت و چه در عینیت وجود دارد.

 

شرایط و ویژگیهای نظریه

الف- نظریه مشاهده یا قضاوت و ارزیابی شخصی از فرد یا جامعه یا مجموعه نیست، بلکه مشاهده ای نسبی همراه با درک پدیده ها و تحلیل آنهاست.

ب- نظریه قابلیت صدق و کذب دارد(می تواند قبول یا رد شود)

ج- نظریه تعمیم پذیر و فراگیر است.

د- نظریه دربردارنده قوانین است تا به تبیین و پیش بینی بپردازد.

نظریه ارتباطات چیست؟

نظریه های ارتباطی(انسانی-جمعی) دیدگاهها و بینشها و اندیشه هایی هستند برای توصیف رفتار و روابط انسانها با یکدیگر. شناخت نگرش و رفتار مخاطبان موجود.سنجش محتوای رسانه ها که بطور نظام مند بصورت الگویی ساخته و پرداخته می شوند.

 

اهمیت و جایگاه وسائل ارتباطی در جوامع معاصر به شرح ذیل می باشد:

1-    پیچیدگی روزافزون وضع جوامع

2-    وابستگی و همبستگی های ملی و بین المللی

3-    ناامنی و بحرانها       4- دگرگونیهای نظامهای سیاسی و اجتماعی

5-پیشرفت و توسعه فرهنگ   6- ترک سنتهای قدیمی

6-    تمرکز گروههای مختلف انسانی در شهرهای بزرگ

 

تعریف افکار عمومی: حاصل نهایی فعالیت عامه را پیدایی افکار عمومی می نامند. افکار عمومی عقیده یا قضاوتی است که مورد قبول همگان است و هم جنبه عاطفی دارد و هم جنبه ادراکی. نگرشهای مردم چه مثبت و چه منفی در مورد یک پدیده خاص افکار عمومی است.

دیدگاه ماکس وبر در مورد مطبوعات: وی تحولات هنری، فنون و وسائل ارتباط جمعی را نتیجه رشد عقلانیت می داند و برای مطبوعات چندین خصوصیت ارائه داده است که عبارتند از:

1-    مطبوعات عامل جدیدی در قدرت اجتماعی هستند.

2-    به دلیل وابستگی به دو نوع مشتری(خوانندگان و صاحبان آگهی ) مطبوعات نقش تازه ای در سرمایه گذاری و گردش ثروت می کنند.

3-    تبدیل مطبوعات به موسسات اقتصادی هویت و نام ونشان افراد در مطبوعات را کمرنگتر می کند.

 

تعریف ارتباط بین الملل : ارتباط بین ملتها، دولتها و سازمانهای مختلف می باشد.

تعریف روابط بین الملل: مجموعه اقدامات و کنشهای متقابل واحدهای حکومتی و نهادهای غیردولتی و همچنین رویدادهای سیاسی میان ملتها می باشد.

 

شروع روابط بین الملل

از وقتی که حاکمیت بوجود آمد دو مولفه ملت و سرزمین و کشور مجبور به مراوده و داد وستد شدند.

 

تعریف ارتباطات بین الملل

عبارت است از جریانهای ارتباطی که به مرزهای سیاسی، جغرافیایی و حتی نژادی خاصی محدود نمی شود و فرایند ارتباطات را در سطح جهان بر اساس قرادادها، قوانین و حقوق بین الملل ممکن می سازد.

 

اجزای تشکیل دهنده ارتباطات بین الملل

1-    خبرگزاریهای بین المللی مانند یونایتدپرس، فرانس پرس و رویترز

2-    رسانه های ملی و محلی شامل خبرگزاریها، مطبوعات و رادیو در هر کشور

3-    رسانه های متعلق به کشورهای خاص که دارای نفوذ منطقه ای نیز می باشند مانند خبرگزاری آلمان، شبکه تلویزیونی MHK و کیودو

 

تفاوت روابط بین الملل با ارتباطات بین الملل

1-    قدرت(کسب، حفظ وتوسعه): قدرت در عرصه جهانی مطالعه می شود و کاملا" لفظی سیاسی است، اما در ارتباطات بین الملل موضوع فراقدرت مطرح می شود. یعنی انسان و ارزشهای بین المللی جهانی

2-    بازیگران: در عرصه فعالیت بین الملل بازیگران اصلی دولتها هستند، اما در ارتباطات بین الملل بازیگران نه تنها دولتها بلکه احزاب، سازمانها، نهادها یا حتی نخبگان جهانی نیز موثرند.

3-    امنیت: هدف روابط بین الملل تامین امنیت در سطح جهان است. در حالیکه در ارتباطات بین الملل تامین منافع با حفظ  وضع موجود صورت می گیرد.

4-    نظامی گری: در روابط بین الملل ماهیت فعالیتها نظامی گری(میلیتاریستی) است، اما در عرصه ارتباطات بین المللی دستیابی به صلح جهانی مورد نظر است.

5-    شکل اجرای فعالیتها: در روابط بین الملل بصورت هرمی و از بالا به پایین است، در صورتی که در ارتباطات بین الملل بعلت حضور بازیگران متعدد و عدد توازن توزیع این بازیگران شکل اجرایی از منطق خاصی تبعیت نمی کند. بنابراین مباحثی چون فعالیتهای تجاری بین حاکمیتها و ملتها، مسائل مربوط به انعقاد معاهدات بین المللی و سیاستهای منطقه ای و یا مناسبات فرهنگی یکطرفه(امپریالیسم فرهنگی) از موضوعات مربوط به روابط بین الملل است و مطالعاتی در زمینه پروپاگاندا(تبلیغات سیاسی اغراق آمیز) جریان نامتوازن اخبار و سرگرمیها در میان کشورها، تسلط هالیوود در تولید و پخش برنامه های تصویری در جهان،عوامل زیربنایی و ملزومات موسسات فرستنده دیجیتال بزرگ، نقش دولت در شکل گیری رسانه های ملی و نقش سازمانهای بین المللی در شکل دهی به جریانات و کاربردهای رسانه های جهانی از موضوعات مورد توجه در زمینه ارتباطات بین الملل است.

 

چگونگی شکل گیری ارتباطات بین الملل

ارتباط بین الملل در ابتدا به عنوان یک نظریه در موضوع وسائل ارتباط جمعی در جهان مطرح شد و با نام انقلاب ارتباطی معروف گشت، که در آن علاوه بر حذف فاصله ها مهره های مورد استفاده در بازیهای سیاسی نیز دچار تعدد گردید.عناصر اصلی شکل گیری ارتباطات بین الملل بدین شرح می باشد:

1-    جنگ: مانند جنگ ایران وعراق یا آمریکا و ویتنام

2-    اختلافات بین المللی: مانند سفر رییس جمهور ترکیه(اردوغان) به اسراییل

3-    استفاده از تبلیغات سیاسی: مانند حمایت روسیه از بشار اسد. تبلیغات سیاسی بدون برقراری ارتباطات امکان پذیر نیست.

4-    رواج ایدئولوژیهای رقیب و استفاده از ارتباطات برای نشر پیامهای داخلی در ابعاد جهانی.

5-    توسعه سازمانهای بین المللی

6-    توسعه تکنولوژیهای نوین ارتباطی بین المللی: ارتباطات بین المللی این ضرورت را ایجاد کرده که در لحظه اطلاعاتی را کسب و یا انتقال دهیم.

7-    باب شدن علم سایبر، کنترل و نظارت بر آن(استفاده از شبکه های مجازی)

 

سئوال امتحانی: نظم نوین رسانه ای

در جهان معاصر شکل گیری مسائل گوناگون در حوزه مشترک بشری ایجاد گردید و در پی آن گسترش، نگرش جهانی نسبت به آرمانها،آلامها و مشکلات بشری ضروری جلوه کرد. تحولات شگرفی در زمینه های گوناگون روی داد. بخصوص در فناوریهای مربوط به جمع آوری، تولید، فرآوری و توزیع اطلاعات دیگر سخن گفتن از انفجار اطلاعات و انقلاب ارتباطی و تاثیرات رسانه ای و شکل گیری افکارعمومی پس از توسعه تکنولوژیهای عظیم ارتباطی عادی به نظر می رسد. در سطح بین المللی نظم رسانه اس نوینی در شرف تعیین و تعریف شدن است تا بتواند پیامدهای مختلف انقلاب رسانه ای در ابعاد صلح و امنیت جهانی را تعریف نماید.

به این ترتیب ضروری است نظم نوینی در حوزه رسانه ای بین المللی شکل گیرد و توازن جدیدی در زمینه اطلاعات و ارتباطات بین الملل ایجاد شود. بگونه ای است که موجب افزایش احساس امنیت در بین دولتها و ملتها در صحنه جهانی گردد.

 

ابعاد مختلف تحول رسانه ای

در دهه های اخیر تحولات بنیادین در رسانه های جمعی روی داد. اصطلاحاتی همچون جامعه اطلاعاتی،نظامهای ارتباطی، ایدئولوژیهای جامعه های اطلاعاتی و نظایر آن نشانه های گرایش جهانی به پیشرفتها و دگرگونیهای تکنولوژی ارتباطی و تضادها و تقابلهای مربوط به آن به شمار می رود. برخی از ویژگیهای اساسی این تحولات را می توان به شکل زیر تقسیم کرد:

 

1-    رسانه های جدید امکان دسترسی به اطلاعات را برای شهروندان و سیاستمداران افزایش دادند.

2-    رسانه های جدید جمع آوری، انباشت و توزیع اطلاعات را سرعت بخشیده و محدودیت زمانی و مکانی را از بین برده اند.

3-    دریافت کنندگان اطلاعات امکان کنترل بیشتربر روی داده های رسانه ها دارند.

4-    رسانه های جدید امکان قبض و بسط اطلاعات را برای فرستنده فراهم می آورد.

5-    رسانه های جدید امکان تعامل میان فرستنده و گیرنده را افزایش داده است.

6-    رسانه های جدید امکان تمرکززدایی را افزایش داده است.

 

به این ترتیب جریان یکسویه تولید و توزیع اخبار و اطلاعات به جریانی دوسویه تبدیل شده است و در آن فرستنده و گیرنده پیامها و اطلاعات، می توانند بر یکدیگر تاثیرگذار باشند.

 

پارادوکسهای (تضادهای) ظهور انقلاب در تکنولوژِهای اطلاعاتی و رسانه ای

 

1-    تله دموکراسی: ایجاد آزادی از طریق رسانه های الکترونیک بویژه تلویزیون.

2-    دسترسی آسان و سریع گروهها به اطلاعات و اخبار: گروههای مختلف از طریق فیسبوک استفاده می کنند و می توان اطلاعات را در آن قرار داد تا همه نگاه کنند.

3-    سرعت بخشیدن به پدیده جهانی شدن : رسانه ها هم در جهانی شدن می توانند کمک کنند و هم در فرقه گرایی.

4-    بیداری ملتهای ستمدیده و گسترش مبارزات آزادی خواهانه و ضداستعماری: هم از طریق رسانه های عمومی می توان آزادی خواهانه بودن حکومت را دید و انجام داد و هم دولتها می توانند از مبارزات کشورهای دیگر که به نتیجه نرسیده، استفاده کنند و به مردم خود نشان دهند که مبارزات آنها به کجا خواهد رسید.

 

نظامهای حکومتی از نظر سقراط

 

1-آریستوکراسی(حکومت فرد): مثل پادشاهی فردی که به قول افلاطون فرد می تواند یک حکیم یا فیلسوف باشد، تا حکومت کند.

2-تیموکراسی (حکومت جاه طلبان نظامیان): مثل نظامیها یا کسی که قابلیت فردی او باعث حکومت او بر مردم می شود. از طریق کودتا

3-اولیگارشی(حکومت اغنیا و ثروتمندان خانوادگی): کسانی که دارای تمکن مالی،پول و زمین و غیره هستند.

4-دموکراسی: حکومت آزادمردان یا حکومت مردم بر مردم.

5-حکومت اتوریته: حکومت استبدادی مه می تواند فرد باشد یا گروه. مثل کودتایی که اگر اتفاق بیفتد گروهی است.

 

نظامهای رسانه ای

 

الف- نظام رسانه ای اقتدارگرایانه یا آمرانه: حاکمیت پیش از آنکه مجرمی را به  دادگاه ببرند، مجازاتش می کردند. کلیساها پیوند نزدیکی با حاکمیت و پادشاهان داشتند و از یکدیگر پشتیبانی می کردند.

ویژگیهای نظام اقتدارگرایانه

1-    از نظر تاریخی طولانی ترین و از نظر جغرافیایی گسترده ترین سبک نظام رسانه ای است. از 1850 شروع و تا دو قرن ادامه پیدا می کند.

2-    حمایت نشر از منبع قدرت

3-    انحصار: مثلا" چاپ را حکومت بدست کلیسا داده و دخالت نمی کند و اجازه چاپ و توسعه به کلیسا داده می شود و اگر کلیسا اجازه ندهد کسی نمی تواند کتابی بنویسد.

4-    صدور اجازه چاپ

5-    تعقیب و بازداشت قبل از صدور دادگاه

6-    روشهای غیرمستقیم کنترل

 

ب- نظامهای رسانه ای آزادی گرا:

 کارکردهای رسانه ای: 1- آگاهی دادن  2- سرگرمی   3-فروش هر چه بیشتر با اگهی های بازرگانی

ویژگیهای رسانه های آزادگرا: 1- آزادی ازهر گونه کنترل و نظارت دولت     2- تعداد(تعدد)رسانه ها

3-مردم هدف رگبار اطلاعات و عقاید قرار می گیرند.   4- پذیرش مالکیت بخش خصوصی بر وسائل ارتباط جمعی  5- رسانه تبدیل به نهادهای سیاسی با وظیفه مراقبت از دولت می شود.

7-    گردش و جریان آزاد اطلاعات

 

نظام رسانه ای مسئولیت اجتماعی

علل پیدایش : 1- تحولات تکنولوژیک و صنعتی و تاثیر آن بر رسانه ها 

2-    بروز نارضایتی و ابراز انتقادات علیه نظام آزادگرا 

 

ویژگیهای نظام مسئولیت اجتماعی

 

1-فراهم آوردن گزارش حقیقی،جامع وهوشیارانه از وقایع زندگی مردم به شکل تمایل درک و فهم برای آنها    2- ایجاد عرصه ای برای مبادله عقاید و اعتقادات

3-    رسانه ها منعکس کننده گروههای تشکیل دهنده جامعه هستند.

4-    مسئولیت رسانه ها تنها در قبال اهداف و ارزشهای جامعه است.

5-    دسترسی کامل به آگاهی های روز

6-    مراقبت از حقوق فردی یا تمایز بین آزادی و سوءاستفاده از آزادی

نظامهای رسانه ای انقلابی

پایه گذار نظام رسانه ای انقلابی لنین است. وی معتقد بود از وسایل ارتباط جمعی به منظور براندازی دولت و یا حاکمان فاقد مشروعیت می توان استفاده کرد. این رسانه ها عبارتند از: دست نوشته ها، شب نامه ها، شب نامه ها، نوارهای کاست و مراکز پخش رادیویی

ویژگیهای نظام رسانه ای انقلابی

1-تعهد وفاداری به دولت اصلا" وجود ندارد.2- زیرزمینی بودن رسانه 3- استقبال توسط عموم مردم

 

دیگر نظامهای رسانه ای عبارتند از: نظام رسانه ای کمونیستی و نظام رسانه ای توسعه ای

 

آثار مثبت ارتباطات

1-    تسهیل همگرایی سیاسی در داخل جوامع و بین ملتها در صحنه بین المللی

2-توسعه شهرنشینی،ارتقاء سطح سواد،افزایش درآمد سرانه وتقویت پیوندهای اجتماعی جهت نیل به رفاه اجتماعی 3- افزایش مناسبات و مبادلات فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و علمی میان ملل جهان

5-    کمک به پیشبرد و برقراری صلح جهانی

6-    کمک به پیشبرد سیاستهای ملی و افزایش مشارکتها

7-    کارکرد آموزشی و دادن اطلاعات به ملتها و آگاه سازی ملل

8-    کمک به گسترش آزادی و احترام به حقوق دیگران

آثار منفی ارتباطات

1-    توانایی تجزیه گروههای اجتماعی و اخلال در جریان وحدت ملی

2-    انتقال فناوری نامناسب و ایجاد وابستگی به کمپانیهای چندملیتی

3-    تغییر الگوی مصرف و روشای زیستی 

4-    تربیت نخبگان سیاسی و فرهنگی وابسته          

5-    کمک به تشکیل تضادهای فرهنگی و بهره برداری درازمدت از آن

6-    بهره برداری تبلیغاتی و انتشار اخبار غیرواقع و تحریفی و بمباران خبری و جریان یکسویه مبادله اطلاعات و اخبار از طرف غرب به جهان سوم

 

 

مطالب مندرج متعلق به اینجانب نمی باشد


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی